Vid början på oktober skall gubben ut och vädra; utan bråttom se närmare på några intressanta ställen i västra Europa, och slutligen komma fram till Rom i början på November.
Har planerat att kolla in Köln, Antverpen, och Paris innan jag sätter för Bordeaux och vidare till Sydvästra Frankrike, nära till Perpignan. Där tänker jag sniffa in den forntida (11-17 000år sedan) Solutré kulturen under 2-4 dagar, och därefter köra (fortfarande med ögonen öppna, och utan brådska) via Marseille, Franska Rivieran och Genova till Firentze och Rom.
Hela resan till Rom skall ta dryga månaden, och mina planer är att med mina gamla luffar-vanor övernatta dels på småa pensionater längs vägen, och dels campa vilt ute på ängar och mark.
Så har du lust, schyst man eller kvinna, att följa med på en sådan kulturell luffar-sightseeingtour, och ta på dig 3000 - 3500kr för att halvera bensinkostnaderna. För tillbakaresan hem kan du t.ex. köpa en 3 dagars Inte-Rail pass, eller flyga med Ryan Air från Rom till Skavsta, (ca 500 - 1500 kr). I fall du inte väntar till våren, då jag skall köra tillbaka via Stockholm till Ekenäs i Finland. Jag övervintrar nämligen med solen.
Det går bra att diskutera ovannämnda bilrutt, komma med inslag och förslag på städer som vi skulle kunna kurva via.
Jag är 64 år gammal, nyligen pensionerad och är väldigt sugen på att lugnt ta mig igen till några av de gamla fina kulturplatser, cafeér och museér i södra Europa. Men vill gärna dela lusten och en del kostnader med någon annan. Känner du på samma sätt, och vill förverkliga någon av dina gamla drömmar, hör gärna av dig.
Gunnar