Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Jorden runt!
Alexander Offline
#1 skrivet : den 21 februari 2010 20:28:17
Gick med: 2010-02-21

Hej Resejournalen! Jag är snart 17 år och jag har sparat pengar i många många år för en jorden runt resa. Jag har en polare som bara stack iväg en helg med ryggsäcken och han har varit borta ett tag nu.

Kan nån ge mig några bra tips på hur man planerar upp en jorden runt resa? Vart ska man åka hur ska man göra? Jag är grymt intresserad av Amazing race som går på sexan där dom tävlar och åker runt jorden. Jag vill uppleva känslan i livet att man har varit runt om på hela jorden och besökt allt och provat på allt. Det ger nog väldigt mycket livserfarenhet.

Smile
Andreas Offline
#2 skrivet : den 22 februari 2010 11:10:46
Gick med: 2003-08-09

Hur du ska planera din jorden runt-resa beror på hur du är som person. Om du är spontan behöver du inte planera så mycket utan du bestämmer under resans gång vad du vill göra och när du vill göra det. Eftersom man pratar väldigt mycket med andra resenärer som redan varit runt så ska man passa på att fråga dem vad de rekommenderar osv.

Själv skulle jag planerat ganska mycket innan jag stack iväg men det beror på att jag tycker att det är roligt att läsa om resmålen, vad man ska besöka osv.

Mitt största problem brukar annars vara tiden, jag kan inte vara borta allt för länge så jag brukar utgå från den och sedan fundera på vilka länder som verkar intressanta och sedan skulle jag dela upp tiden mellan de länder jag skulle vilja besöka. Till sist kommer du att bli tvungen att ta bort de minst intressanta resmålen eftersom de hinner du inte med. Du får inte glömma av att ta det lungt på resan, njuta och slappa emellanåt och inte bara jäkta mellan resmålen Smile

Efter som jag redan har hunnit besöka USA, Kanada, Thailand, Indonesien, Malaysia mm så skulle jag inrikta mig på Australien, Nya Zeeland, Fijiöarna (och andra öar i söderhavet), Japan, Afrika (Kenya, Sydafrika mm), Sydamerika osv. Men jag inser att jag inte kommer kunna beta av alla länder jag vill till på en resa så jag får dela upp dem på flera resor. Nästa långresa är jag sugen på att den ska gå till Sydamerika för att vandra längs Inkaleden mm.

Vilken resa du än väljer så kommer du utvecklas något så grymt. Du kommer att bli väldigt mycket erfarnare och mognare som person så passa på!
sara123 Offline
#3 skrivet : den 23 februari 2010 12:20:59
Gick med: 2010-02-03

Har du tidspress på dig? Någon tid du måste vara hemma igen? Annars skulle jag fundera över var man kan tjäna pengar och när. Vet kompisar som varit och jobbat i Australien med att plocka kiwi för att få mer pengar. Finns säkert sådana jobb lite var stans på jorden. Planera din resa i stora drag efter var du kan få mer pengar och vara ute längre. Då kan du i princip vara ute och resa hur länge som helst och leva dels på dina sparade pengar men sen fylla på efter hand.

Det är nog ganska slitigt att ta sådana säsongsjobb men jag tror att det är mycket utvecklande också och förmodligen riktigt kul. Man är ju på ett nytt ställe och träffar andra i samma situation.

Det är mitt tips, så skulle jag göra för att kunna vara borta så länge som möjligt.
Alexander Offline
#4 skrivet : den 23 februari 2010 20:36:42

Mm tack så mycket för tipsen. Ser verkligen fram emot en lång resa om några år så jag blir en mer erfaren person och mognare. Blir nog att upptäcka världen några år innan man skaffar en familj.

Lite för ung nu men jag planerar i alla fall att åka på språkresa nu till sommaren och då blir det en himla mycket bilder! Smile

Andreas Offline
#5 skrivet : den 25 februari 2010 10:23:37
Gick med: 2003-08-09

En språkresa är också roligt. Du kommer inte bara få lära dig språket mycket bättre utan du kommer dessutom få nya vänner och få uppleva en massa Smile
Basse Offline
#6 skrivet : den 26 februari 2010 13:50:11
Gick med: 2010-02-23

Jag tycker att du borde göra en Jorden runt resa Alexander. Min morsa och farsa gjorde en jorden runt resa inom dom fick mig och min bror. Dom älskade såklart upplevelsen och ibland när jag bråkar med dom kan morsan påpeka att hon saknar känslan att inte ha nån press eller något. Bara att resa runt och se och uppleva! Smile

Xj600n Offline
#7 skrivet : den 23 mars 2010 21:26:11
Gick med: 2010-03-17

Håller med Basse.. passa på innan du stadgar di..
För sedan blir det lätt att det kommer en massa "måsten" i vägen..

Jag för hålla mig i sverige numera då lilleman enligt mig är förliten än för att hänga med på stora äventyr. men det duger det med i o f.. sverige är fint.
Alexander Offline
#8 skrivet : den 31 mars 2010 22:34:40

XJ600n skrev:
Håller med Basse.. passa på innan du stadgar di..
För sedan blir det lätt att det kommer en massa "måsten" i vägen..

Jag för hålla mig i sverige numera då lilleman enligt mig är förliten än för att hänga med på stora äventyr. men det duger det med i o f.. sverige är fint.

Mm Sverige är också fint. Men man ska verkligen passa på medans man inte har några krav på sig eller barn t.ex. Ut och res några år och kom sedan hem och njut och att du har sett världen.

Jag är också en sån person som inte är ute och festar med polarna som man egentligen borde vara. Visst jag sitter hemma med kompisarna men då spelar vi oftast tillsammans på Xboxen eller något och det är ju roligt också. Men man ska inte vara orolig om man är 25 år och har missat mycket av sin ungdom och uppväxt. Ta resväskan och stick! Det finns nog inte en härligare känsla! xD

Fan jag vill resa jorden runt NU! BigGrin
cpgrisen Offline
#9 skrivet : den 4 oktober 2010 16:42:12
Gick med: 2010-10-04

Även om du har sparat länge förstår jag inte hur du har råd eftersom du bara är 17. Det kostar väl rätt mycket pengar..?
lilinx3 Offline
#10 skrivet : den 4 oktober 2010 17:44:07

cpgrisen: hon har kanske rika föräldrar? Smile Jag har gärna velat åka.. gud vad kul det låter!

Någon som vet hur man bär sig åt för att få såna konstiga jobb, t.ex. kiwiplockare? Jag är så rädd att man åker iväg och sen får man inget jobb...
justkidz Offline
#11 skrivet : den 5 oktober 2010 10:16:52

Jag har fått för mig att det är rätt svårt att få tag i jobb sådär. Vet många kompisar som har åkt hem tidigare för att pengarna har tagit slut. Tråkigt men det är ju alltid en upplevelse att försöka.
lilinx3 Offline
#12 skrivet : den 5 oktober 2010 14:26:57

ja det är det jag pratar om Sad.. för vore man säker på att man kunde få ett jobb hade man ju kunnat åka för en längre tid, DET hade varit något BigGrin...
cpgrisen Offline
#13 skrivet : den 5 oktober 2010 18:47:50

lilinx3 : Jo mycket möjligt. Men tror du inte att HON är en HAN eftersom personen kallar sig Alexander? Wink
Upendu Offline
#14 skrivet : den 7 oktober 2010 19:53:50
Gick med: 2010-10-05

Alexander skrev:
Hej Resejournalen! Jag är snart 17 år och jag har sparat pengar i många många år för en jorden runt resa. Jag har en polare som bara stack iväg en helg med ryggsäcken och han har varit borta ett tag nu.

Kan nån ge mig några bra tips på hur man planerar upp en jorden runt resa? Vart ska man åka hur ska man göra? Jag är grymt intresserad av Amazing race som går på sexan där dom tävlar och åker runt jorden. Jag vill uppleva känslan i livet att man har varit runt om på hela jorden och besökt allt och provat på allt. Det ger nog väldigt mycket livserfarenhet.

Smile

Här kommer ett tips på ett företag som fixar en jordenruntresa för vettiga kostnader.

http://travels.kilroy.se...g7NynwaQCFUwsDgodQDOwEg
Du tar dig runt för under 12.000 kr!
nicolai Offline
#15 skrivet : den 7 oktober 2010 22:09:54
Gick med: 2010-10-05

Testa att segla!!!!!! BigGrin Segla är sjukt kul och väldigt spännande, visst, det kan kosta mycket med en segelutbildning om man ska segla jorden runt. men det finns säkert olika alternativ. man kan ofta få olika stipendium för olika saker också.Men testa på att segla, om du gillar det, kolla upp mer om jorden-runt seglingar. det kanske tom. finns vissa former av "läger" eller föreningar som man kan haka på. Med rätt seglarutbildning kan man segla med Ostindiefararen Götheborg, men det är nog ett ganska populärt jobb, segla till Kina o tbks och få betalt är inte så dåligt Smile man kan oxå välja att bara jobba på båten en viss etapp och därefter åka hem på egen hand. tex. från Kina BigGrin det skulle vara en helve**s resa, även om det tar en del tid Wink
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)