Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
nairobi
Gäst
#1 skrivet : den 16 juli 2004 08:35:47
Gick med: 2009-12-30

Jag ska snart åka till Kenya och är spänd inför resan? Har någon tidigare varit där? Hur hade du/ni det?
Andreas Offline
#2 skrivet : den 16 juli 2004 23:56:09
Gick med: 2003-08-09

Hej Fia!

Ska du på safari när du är i Kenya? I så fall vilken park ska du till? Hur kommer du att bo?

Jag är lite nyfiken eftersom det skulle vara roligt att åka på safari i antingen Kenya eller Tanzania och se på the Big Five (dvs elefant, afrikansk buffel, noshörning, leopard och lejon).
Gäst
#3 skrivet : den 28 juli 2004 13:56:54
Gick med: 2009-12-30

jag ska dit och göra min praktik i nairobi, där jag även kommer att bo större delen av tiden. Men har även tänkt resa runt bl.a. till masai mara, kanske tsavo och sen ner till Mombasa och över till Zanzibar och även en sväng i Tanzania...

låter det som våra vägar korsas? Kanske kan slå följe..

Hör av dig igen i så fall!
Scout Offline
#4 skrivet : den 4 oktober 2010 18:33:39
Gick med: 2010-10-04

Kenya är ett fantastiskt land att åka till, och det finns enormt mycket att uppleva och utforska för den nyfikna.

Något man bör vara beredd på är "African Time" eller begreppet TIA - This Is Africa. Ingenting går någonsin som man planerat, och det tar betydligt mycket längre tid än man tror att t.ex. transportera sig någonstans.

Några höjdare är såklart att uppleva djurlivet genom en safari. Var noga med att kolla så ni får ett seriöst bolag, och ha hela avtalet med vad som ingår i ett skrivet avtal i god tid innan resan. Det finns också stora prutmöjligheter, och är alltid billigare att boka en safari på plats än det är att organisera det genom ett bolag hemifrån. För den som vågar chansa är detta alltså ett tips - och det är absolut ingen risk att man inte hittar någon ledig guide som kan ta en till någon av de vackra parkerna.
- Masaii Mara är den stora turistparken, som under migrationen under sommarmånaderna är full med djur. Att se The Big 5 är stor chans till i denna parken, och någon/några dagar här rekommenderas varmt.
- Amboseli är en fantastisk park där utsikten med Mt Kilimanjaro i bakgrunden är mest spektakulär.
- Tsavo West/East är de största parkerna, men där gäller det tydligt att specificera att man ska åka till noshörningsområdena som är deras stora dragplåster. Gör man inte det riskerar man en tur i de perifera delarna, där det mestadels finns mindre djur samt elefanter (inte fy skam det heller skall tilläggas!).

Några andra tips är att utforska Nariobi, och undvika de stora hotellen och deras restauranger. I slakterierna och i köttaffärerna kan man hitta det mest gudomliga kötträtterna - Nyama Choma (nationalrätten, grillad get - måste ofta förbeställas), Kachumbari (köttkryta) och "Muschkaki" - en sorts grillspett som grillas på gatorna efter mörkrets inbrott.
I Nairobi rekommenderar jag också:
- Langata Giraffe Center, dit man kan åka och mata giraffer. Det går också att få en puss av en giraff, vilket kan generera en spektakulär bild till fotoalbumet. Även om det är något av en turistmagnet är det en upplevelse jag inte tycker man ska missa.
- Carnivore, den världskända restaurangen som serverar en mängd olika sorters kött. Håll utkik efter struts-kötbullar, krokodilkorv och oxtestikel!

En tur till kuststaden Mombasa är också trevlig. Det är som att resa till ett nytt land med stora influenser från arabiska halvön och orienten. En promenad i gamla stan, eller ett bad vid det mäktiga Fort Jesus byggt av korall är bra tips. Det finns betydligt mer bra mat här i kuststaden än det finns inåt landet, där maten ofta saknar kryddor. Vid kusten lagas "swahili-mat" med stora afrikanska smaker influerade med indien och asien.
janetgren Offline
#5 skrivet : den 4 oktober 2010 20:19:02

Ta hotellet som heter Giraffe Manor som ligger lite utanför nairobi, det ligger brevid ett giraffreservat, ascoolt ju!
unixfood Offline
#6 skrivet : den 4 oktober 2010 22:34:43

Hej! Vad roligt att du ska åka till Kenya. Jag var där för några år sen, Nairobi och Mombasa med Safari. Vi åkte med Ving 14dagar tur, några dagar i Nairobi, 7 dagar på safri där vi såg the big five och 7 underbara dagar i Mombasa. Åker ni backpack eller med någon resejätte?
unixfood Offline
#7 skrivet : den 4 oktober 2010 22:36:27

Glömde skriva att en av världens bästa retauranger ligger i Nairobi. KOmmer nu inte ihåg namnet på den med sök på i bjöds på grillat och det var supergott!!!!
azqt Offline
#8 skrivet : den 5 oktober 2010 17:07:13
Gick med: 2010-10-05

Jag har själv varit i både Kenya och Tanzania på semester plus safari.
Något som jag personligen skulle rekommendera är Zanzibar, speciellt den norra spetsen. Stränderna där är helt otroliga. Kritvita och en otrolig hög-/lågvattenskillnad som skapar mycket fina stränder.

Såg nyss en artikel på Aftonbladet som skrev om just denna plats:

http://www.aftonbladet.s...zania/article7672053.ab

Hoppas det blir en trevlig resa för dig!
muddytrousers Offline
#9 skrivet : den 9 oktober 2010 16:52:12
Gick med: 2010-10-09

Det var ett tag sen jag var i östafrika, men jag hade en underbaqr resa. Safari är såklart ett måste, Nakurusjön tyckte jag också var sevärd. <Att tälta i mindre nationalparker är en fantastisk upplevelse, men kräver nästan någon med lokalkännedom. Vi hade "förmånen" att få tillbringa en del tid i slummen (sjuksköterskor på hembesök), dit tar man sig inte på egen hand om man inte har med sig lokala guider. En negativ sak med Nairobi är att man inte kan känna sig helt säker där utan det finns hela tiden en hotbild.

En annan sak som också är roligt är att besöka någon av gårdarna som den engelska överklassen visar upp, kontrasterna är slående.
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)