Det beror ju lite på hur länge man är borta, vilken typ av resa det är, hur dyrt det är i landet man besöker osv.
När jag och min sambo var och backpackade i USA tog vi med och tvättade våra kläder längs vägen och det fungerade bra och det kostade inte allt för mkt. Nästa resa vi planerar är till Asien och då funderar vi på att endast köpa och ha med oss få och billiga kläder och köpa och slänga nya kläder på plats. Det känns lite jobbigt dock att slänga hela kläder men vi får se om vi klarar av det. Den preliminära planen är iaf att göra så. Det är vikigt för oss att packningen är så lätt som möjlig eftersom den kommer oftast vara på ryggen och då gäller det att ha med så lite som möjligt och allt som är med måste användas annars är det ju onödigt att ta med det. Om man istället bor på ett och samma hotell hela resan är inte packningen lika viktig och då kan man ta allt i en rullbar väska och se till att den inte överstiger maxvikten så är man klar sedan...
Det var lite tankar om hur man ska packa. Lite mer konkreta råd:
- Ett par väl ingådda vandringsskor (kängor?)
- Kläder
- Necessär (tandborste, tandkräm, schampoo, solskydd, huvudvärkstabletter, diarrétabletter osv)
- Paraply (om det är sådant land)
- Resplånbok (så att pengarna, pass, visa-kort, biljetter etc. är innanför tröjan närmast kroppen)
- Adresser till folk man ska skicka vykort till.
- Kamera (batteri, film/minneskort)
- Hänglås (om ni ska bo på vandrarhem)
Det var lite jag kom på så här på rak arm...
Varför ska du ha med ficklampa och silvertejp? Ficklampan kan jag kanske förstå om den är liten men silvertejp?