Hur du ska planera din jorden runt-resa beror på hur du är som person. Om du är spontan behöver du inte planera så mycket utan du bestämmer under resans gång vad du vill göra och när du vill göra det. Eftersom man pratar väldigt mycket med andra resenärer som redan varit runt så ska man passa på att fråga dem vad de rekommenderar osv.
Själv skulle jag planerat ganska mycket innan jag stack iväg men det beror på att jag tycker att det är roligt att läsa om resmålen, vad man ska besöka osv.
Mitt största problem brukar annars vara tiden, jag kan inte vara borta allt för länge så jag brukar utgå från den och sedan fundera på vilka länder som verkar intressanta och sedan skulle jag dela upp tiden mellan de länder jag skulle vilja besöka. Till sist kommer du att bli tvungen att ta bort de minst intressanta resmålen eftersom de hinner du inte med. Du får inte glömma av att ta det lungt på resan, njuta och slappa emellanåt och inte bara jäkta mellan resmålen

Efter som jag redan har hunnit besöka USA, Kanada, Thailand, Indonesien, Malaysia mm så skulle jag inrikta mig på Australien, Nya Zeeland, Fijiöarna (och andra öar i söderhavet), Japan, Afrika (Kenya, Sydafrika mm), Sydamerika osv. Men jag inser att jag inte kommer kunna beta av alla länder jag vill till på en resa så jag får dela upp dem på flera resor. Nästa långresa är jag sugen på att den ska gå till Sydamerika för att vandra längs Inkaleden mm.
Vilken resa du än väljer så kommer du utvecklas något så grymt. Du kommer att bli väldigt mycket erfarnare och mognare som person så passa på!