Reseforum
»
Resesnack
»
Förberedelser
»
Vaccination inför resan
|
Jag läste en intressant artikel på Vagabond angående vilket skydd man ska välja inför en resa som är värd att läsa: Välj rätt vaccinationNär du har läst att du inte ska vaccinera dig i onödan kan man kolla vilket skydd som man ska ha på det aktuella resmålet på t.ex. Reserådet, Resemedicin eller Vaccinationsguiden. Trevlig resa!
|
|
|
|
|
|
|
Du bör i god tid innan den förestående resan ta kontakt med en vaccinationsmottagning eller infektionsklinik. Där får du ett individuellt vaccinationsprogram som dels baseras på resan (resmål, resans längd, typ av vistelse) och dels på resenären (tidigare vaccinationer, eventuellt underliggande sjukdomar, allergier). - Taget ifrån http://www.smittskyddsin...agat/resevaccinationer/
Hade en bror som reste bort till filippinerna för några år sedan och han blev allvarligt sjuk där nere så det är alltid viktigt att ta vaccination och skaffa en bra försäkring när du åker ner för det kan verkligen kosta skjortan annars. Komigen nu! Nu får vi igång på detta forum! 
|
|
|
|
|
|
|
Det är bättre att "övervaccinera sig" än att inte göra det tillräckligt tycker jag. Och framför allt att göra det i god tid innan!
|
|
|
|
|
|
|
Jag tycker att det är ett enkelt sätt att försäkra sig och man får ju ofta livslångt skydd, gäller iallafall hepatit C.
Ofta så är det ju inte heller så svårt att få tid på vårdcentralen så det är lätt fixat!
|
|
|
|
|
|
|
http://www.vaccination.nu/ är en livräddare när man ska ut och resa. Ett tips till alla er ressugna 
|
|
|
|
|
|
|
Känns som att man måste planera så långt i förväg om man ska åka till något resmål där det krävs vaccination.Ingen sista minuten precis om man ska hinna. Tycker det är lite tråkigt men man kan ju inte ta några risker heller.
|
|
|
|
|
|
|
Ja det är ju smartare att ta för mycket än för litet. Men man kan ju höra med ens vårdcentral vilka dom brukar rekommendera när man ska åka till något speciellt ställe. Det är ju inte alltid man tar vaccin och man tar ju inte samma flera gånger, de räcker ju ett par år har jag för mig . Vissa iallafall.
|
|
|
|
|
|
|
Bor man på en liten ort som jag gör är det inte säkert att de kan göra det på hemorten. Vi fick åka iväg och ta vaccination när vi skulle till Afrika så lite framförhållning är ju bra att ha..
|
|
|
|
|
|
|
twinrix är väl ett måste innan resan? 
|
|
|
|
|
|
|
annieekblom skrev:twinrix är väl ett måste innan resan?  Ja, det är det definitivt! Hepatit är inget skoj inte..
|
|
|
|
|
|
|
Vilka länder är det "onödigt" att vaccinera sig innan man besöker då? Danmark, Norge, Finland? England?
|
|
|
|
|
|
|
Deliquate skrev:Vilka länder är det "onödigt" att vaccinera sig innan man besöker då? Danmark, Norge, Finland? England? jaa det undrar jag också!
|
|
|
|
|
|
|
cpgrisen skrev:Det är bättre att "övervaccinera sig" än att inte göra det tillräckligt tycker jag. Och framför allt att göra det i god tid innan! Håller med dig.Man vill ju inte råka ut för något på resan.Inte ens ta en chansa. Finns ju en anledning till att det rekommenderas vaccination till vissa resmål.
|
|
|
|
|
|
|
Kolla varje lands rekommendationer via länkarna som angavs tidigare i tråden. I många Europeiska länder behövs inga andra vaccinationer än tuberkulos, men visst kan man våga åka utan det om man bara blir borta en vecka i landet. Ska man däremot vistas längre eller i sammanhang där man kan stöta på sjukdomen (som volontär, på sjukhus mm) kan det vara bra att överväga.
Sen kan man ju undvika att klappa hundar eftersom det fortfarande finns rabies i många andra europeiska länder.
Och kolla över vilka vaccinationer du har innan du åker. Skulle du skada dig vill de ju veta när du senast fick dinn stelkrampsspruta, inte så lätt att veta på rak hand kanske...
|
|
|
|
|
|
|
Jag har bara vaccinerat mig en gång inför en resa och det var inför Thailand. Varit på många andra ställen i främst europa utan vaccination och aldrig blivit sjuk osv
|
|
|
|
|
|
|
En kompis skulle ta twinrix innan hon skulle resa till thailand. Hon hörde på reklamen att de sa att man skulle ta den senast 4 veckor innan avresa. Så hon ville va på den säkre sidan och gick till VC 5 veckor innan och då sa de att det va 2 sprutor man skulle ta och att hon va för sent ute. Nu skulle hon minsann bara hinna med en!
|
|
|
|
|
|
|
Vaccin tycker jag är jättebra, så länge man betalar det själv så är det väl enbart positivt!! Sen är ju itne alla 100% skydd direkt, men lite hjälper det ju.
|
|
|
|
|
|
|
eljope skrev:En kompis skulle ta twinrix innan hon skulle resa till thailand. Hon hörde på reklamen att de sa att man skulle ta den senast 4 veckor innan avresa. Så hon ville va på den säkre sidan och gick till VC 5 veckor innan och då sa de att det va 2 sprutor man skulle ta och att hon va för sent ute. Nu skulle hon minsann bara hinna med en!
Japp, ofta är det mer än en spruta så man får vara ute i god tid. Bra att tänka på att man kan bli rätt dålig i ett par dagar efteråt oxå, men det är ju olika från person till person.
|
|
|
|
|
|
|
jag har vaccinerat mig och detta vaccin ska hålla i 15 år  känner mig lite tryggare i alle fall.. men kan ju hända att man får vaccinera sig igen mot något annat beroende på vart man ska..
|
|
|
|
|
|
|
jag har vaccinerat mig mot twinrix ett par gånger, det rekommenderas!
|
|
|
|
|
|
Reseforum
»
Resesnack
»
Förberedelser
»
Vaccination inför resan
Gå till
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.