Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Polen
ServaMeServaBote Offline
#1 skrivet : den 12 oktober 2010 15:20:37
Gick med: 2010-10-04

Jag har hittat otroligt billiga flygbiljetter till Polen på wizzair.com, endast 74kr enkel resa!
Min fråga är om någon har rest i Polen och har några tips? Vilken stad rekommenderar ni ett besök i: Katowice, Warszawa, Gdansk, Lodz eller Poznan?

Någon som har tips på bra och billigt boende? Vad bör man se under en weekend där? Och vad kan man hoppa över?

Tacksam för tips och råd snarast möjligt, då jag planerar att resa iväg inom de närmsta veckorna!
nati Offline
#2 skrivet : den 14 oktober 2010 08:41:44
Gick med: 2010-10-14

Hej!
Jag kan verkligen rekommendera Polen som resmål, efter att ha studerat där tidigare i ca en termin. Polen är till viss del slitet men har verkligen sin charm vilket man kommer märka om man åker exv till Warszawa.
Krakow är det resmål som jag verkligen kan rekommendera till 100 %! Det har allt, otroligt bra restauranger till ett superbra pris med tanke på kvalitén (de flesta av restaurangerna på torget har en stjärna i Guide Michelin!).
De flesta kan engelska i Krakow vilket gör att det blir väldigt smidigt att resa runt! Sevärdheter som jag kan tipsa om är exv Auschwitz (ett måste som alla bör se), schindlers list museum/fabrik, Wawel-slottet, annars är det härligt att gå runt o bara strosa. Försök gå in på små bakgator bakom torget så hittar man fantastiskt små charmiga barer och caféer som man inte direkt ser utifrån.
Krakow är faktiskt dessutom mkt billigare är Warszawa så det är ett plus i kanten tycker jag!

Billigt boende finns överallt, kolla hostel på internet eller boka när ni kommer dit- det blir inga problem!

Hör av dig om du undrar ngt mer!
taggen76 Offline
#3 skrivet : den 17 oktober 2010 10:21:47

Huvustaden är väl värd ett besök och där finns Scandic hotell, finns många billigare, men standarden kan skifta kraftigt.
hajpen Offline
#4 skrivet : den 18 oktober 2010 09:22:26
Gick med: 2010-10-05

Auschwitz borde alla se! Även resten av landet är fyllt av rester från andra världskriget. Varglyan tex, det rekommenderar jag varmt.

tacoman Offline
#5 skrivet : den 18 oktober 2010 10:20:56
Gick med: 2010-10-07

Det beror nog helt på vad du/ni är ute efter att se och uppleva...!

Är du där en helg kan det nog bli stressigt att hinna runt genom hela polen.. Krakow ligger i södra delen medan gdansk ligger i norra delen.. Huvudstaden i centrala delen slkulle man kunna säga..

Om du väljer krakow så föreslår jag iaf:

Main Market Square – The City's Heart = Oerhört vackra skulpturer osv.. typiskt medieval

The Royal Castle - Vilken vy, där du kan skåda hela staden..

julechka Offline
#6 skrivet : den 19 oktober 2010 14:25:53

har varit i huvudstaden och i gdansk. polen numera är ett civiliserat land så du kan lätt köpa hotell på nätet utan att behöva vara orolig för att nån lyrar dig. warszawa äe en fin stad. gammlstad är värd ett besök. gdansk tycker jag är bäst på sommaren, de har en musikfestifal där varje år samt att den ligger vid havet. res gärna med tåg - snabbt, bekvämt och billigare än i sverige
thereze1 Offline
#7 skrivet : den 19 oktober 2010 18:54:55
Gick med: 2010-10-19

Jag har vart i Gdansk, det var en fin stad. Piren där är värt ett besök, även om det är lite fånigt att de tar entre för att besöka den.
Glöm inte bort att gå på SPA!
Billiga hotell hittar du lite var stans. Men jag har åkt med samma flygbolag som du, funkade bra!!
amicella Offline
#8 skrivet : den 19 oktober 2010 19:37:56

Jag har vänner som kommer från Polen, och som bor i Warzava. De rekommenderar staden starkt och det ska enligt dem vara väldigt europeiskt där nu. Älskar deras godis i Polen, det är redan värt ett besök där Smile deras kolor av sötad mjölk, hmmmmm. Måste ta mig dit själv oxå i framtiden!
hajpen Offline
#9 skrivet : den 20 oktober 2010 09:21:40

amicella skrev:
Jag har vänner som kommer från Polen, och som bor i Warzava. De rekommenderar staden starkt och det ska enligt dem vara väldigt europeiskt där nu. Älskar deras godis i Polen, det är redan värt ett besök där Smile deras kolor av sötad mjölk, hmmmmm. Måste ta mig dit själv oxå i framtiden!

Oj, du måste vara den första jag hört som gillar det Smile Det är rätt speciellt tycker jag haha.
amicella Offline
#10 skrivet : den 20 oktober 2010 17:35:38

Ja, det har jag hört innan med haha. Men tycker de är urgoda!! =) Men de i Polen gillar det väl hoppas jag, mina vänner gillar det men de är ju uppvuxna med godiset så det är inte speciellt för dem på samma sätt som för mig.
alisa Offline
#11 skrivet : den 21 oktober 2010 20:00:15

ska du till polen rekommendera jag att som någon ovanför skrev Auschwitz.. har vart där och fick mig till många tankar..uch fy..men ändå värt att uppleva och stå där och få sig en tankeställare av vad som hänt
marcoba Offline
#12 skrivet : den 21 oktober 2010 20:36:39

Var i Krakow i somras med familjen. Vi flög med wizzair till katowice och tog sedan en shuttle till krakow (kostade 700kr enkel, upp till 4 personer och de väntar på dig när du kommer fram med flyget, i vårt fall var det kl 23,30 på natten)

Maten är underbar, vill rekomendera gatustånden på stora torget, wow!.

Krakow är ett bra resmål om du är intresserad av kultur och hur Polen såg ut förr i tiden. Warsawa ger mig mer känslan av modern storstad.
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)