|
koltabletter ifall man blir magsjuk eller om barnen får i sig ngt de inte borde.
Visiblin i dospåsar (ett bra bulkmedel, perfekt i små påsar som inte tar ngn plats) om du brukar vara hård/förstoppad och ska söderut där de sällan har mörkt bröd eller fibrer i kosten som vi i Sverige.
Solskyddsmedel
Febernedsättande i suppositorier till barnen (men akta dig för att kombinera, deras njurar måste fortfarande filtrera läkemedeln oavsett om du använder paracetamol eller ibuprofen - jag rekommenderar den första, prata ed din läkare eller apotekare om detta innan du åker).
En termometer
Allergimedicin om ni har allergier ni känner till
Några kondomer om du inte har barn och reser som sugen singel...
Tampong om du har risk att få blödning under själva ditresan, det är inte alltdi lätt att hitta sånt på en flygplats eller mellan transit...
Avsvällande nässpray om du reser med barn som brukar få ont i öronen när de flyger
Lycka till!
|
|
|
|
|
|
|
Smart med en termometer, det hade jag aldrig tänkt på, samt allergi tabletterna.. 
|
|
|
|
|
|
|
Min svärfar är läkare och vi brukar alltid fråga honom om råd innan vi ska ut och resa! Han brukar skicka med oss: * Nån sorts värktablett (alvedon, ipren eller voltaren) * Tabletter för magen (diarre, och microlax) * Kåvepenin * Sidentejp *skavsårsplåster * Åksjuketabletter * Nässpray
Lycka till!
|
|
|
|
|
|
|
Det som man behöver hemma brukar jag ha med mig, och sen handlar jag gärna på apotek i rexpektive land (ofta httar man receptfria saker som är riktigt riktigt bra!). Apotekare är ofta väldigt kunniga utomlands. Undantag är såklart om man typ luffar på landsbygden i ett väldigt avlägset land, då kanske man ska komplettera med lite sårsprit, aktivt kol, förband osv. Det är ju en packningsfråga också, det tar ju rätt mycket plats att helgardera sig
|
|
|
|
|
|
|
Glöm inte solkräm! Hög skyddsfaktor ska det vara oxå. Immodium får stopp på en lös mage. Muccoangin hjälper mot halsont. Sax och sporttejp löser många akuta bekymmer.
Resten är nog redan nämnt tror jag.
|
|
|
|
|
|
|
dimorer från apoteket! mkt bra om det bubblar i magen!
|
|
|
|
|
|
|
Sarzzy skrev:Hej jag funderar lite över vad man ska ha med som ett litet rese apotek om man ska ut och backpacka i nån månad? Huvudvärks tabletter är ju en självklarhet i alla fall för mig som lätt får ont i huvudet, samt något mot diarré. Men vad finns det mer man bör tänka på? Eller är det bättre att köpa där? Jag skulle ha med mig nån alvedon och mot magen. Men finns säkert att köpa också på det flesta platser. Men plåster kan också vara bra att ha samt lite rengörinmgsprit fall man skulle göra illa sig
|
|
|
|
|
|
|
Angående reserelaterade apoteksvaror eller nödvändiga produkter man bör ha med sig vid resa så anser jag bland annat följande....
Värktabletter - Finns oftast att köpa i utlandet men ta med en ask så har du!
Resorb - Vätskeersättning brukar även det finnas i de flesta länder men du kan komma i behov väldigt snabbt så ta med!
Plåster - Vanliga + Compede
Tandkräm - Kanske inte går som apoteksvara men det finns där och är av vikt!
Lotion - Både solkräm men även återfuktande som kan lätta viss solskada
|
|
|
|
|
|
|
Om man inte är väldigt språkkunnig så är det svårt att kommunicera med aportekspersonal i andra länder då de inte pratar engelska, så ta med så mycket du kan innan!
|
|
|
|
|
|
|
Brukar själv ha med det jag behöver hemma och sedan köpa på plats, om man inte ska ut i vikdmarken (men dit ska jag sällan). En apoteks-sak som jag har lärt mig uppskatta är de tryckutjämnande öronpropparna, har till barnen också. Det är två fördelar; man slipper smärtan vid start och landning och resan blir inte lika bullrig. Dyra är de, men jag tycker det är värt det.
|
|
|
|
|
|
|
Öronproppar låter bra. Alvedon Plåster Insektsmedel Förband
|
|
|
|
|
|
|
En pincett kan vara bra att ha utifall man skulle få en fästing och något jag alltid har med mig är hand desinfektion och även flytande desinfektions medel för små sår och liknande.
|
|
|
|
|
|
|
Min familj har alltid med sig detta: Plåster Nässpray Alvedon Medecin mot magsjuka Kräm mot eksem, insektsbett. Sollotion Tandkräm/ tandtråd desinfektionsmedel
Om det är så att vi behöver nåt som inte vi tagit med så köper vid det i det resmålet vi är i.
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.