Jag kan bara svara för europeiska länder eftersom jag bott längre tag och sökt skukvård i både England, Frankrike, Ungern och Portugal...
I EU-medlemsländer har du rätt till sjukvprd enligt samma avgift som landets medborgare, vilket brukar betyda en lägre avgift (från 0 kr upp till 150 kr beroende på land). Oftast har det räckt för mig att visa upp sjukförsäkringskortet (finns att beställa på Försäkringskassans hemsida, måste även visa giltig ID, som pass) och sen har det varit gratis eller kostat cirka 70 kr.
Men jag har också varit med om att få betala mer pengar, 1500 kr för en obligatorisk vaccinationsspruta till min son, men eftersom det är vård som skulle varit gratis i Sverige fick jag ersättning efter att ha ansökt om pengarna i Sverige efteråt. Det tar ett tag, man ska förklara varför man tagit vården utomlands och uppvisa kvitton (så spara allt eller be om faktura om du hämtar ut medicin på apotek).
I Portugal fick jag göra ett ultraljud. En månad senare kom det en räkning på 2000 kr till den adress jag uppgett där, men när jag ringde det portugisiska sjukhuset om detta strök de direkt den räkningen eftersom vård till gravida är gratis.
Så, om det är ettt EU.land skall det inte kosta dig ngt med vård, så länge det är nödvändig vård och inget du kan vänta med tills du kommer hem...