Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Sjuk utomlands
Upendu Offline
#1 skrivet : den 8 oktober 2010 13:18:42
Gick med: 2010-10-05

Hur gör man när man blir sjuk utomlands och behöver besöka sjukhus? Ska man betala på plats och ta ett kvitto för att få ut sina pengar senare av sitt försäkringsbolag eller skickar sjukhuset räkningen direkt till dem?
catte Offline
#2 skrivet : den 8 oktober 2010 19:39:42
Gick med: 2010-10-06

Jag kan bara svara för europeiska länder eftersom jag bott längre tag och sökt skukvård i både England, Frankrike, Ungern och Portugal...

I EU-medlemsländer har du rätt till sjukvprd enligt samma avgift som landets medborgare, vilket brukar betyda en lägre avgift (från 0 kr upp till 150 kr beroende på land). Oftast har det räckt för mig att visa upp sjukförsäkringskortet (finns att beställa på Försäkringskassans hemsida, måste även visa giltig ID, som pass) och sen har det varit gratis eller kostat cirka 70 kr.

Men jag har också varit med om att få betala mer pengar, 1500 kr för en obligatorisk vaccinationsspruta till min son, men eftersom det är vård som skulle varit gratis i Sverige fick jag ersättning efter att ha ansökt om pengarna i Sverige efteråt. Det tar ett tag, man ska förklara varför man tagit vården utomlands och uppvisa kvitton (så spara allt eller be om faktura om du hämtar ut medicin på apotek).

I Portugal fick jag göra ett ultraljud. En månad senare kom det en räkning på 2000 kr till den adress jag uppgett där, men när jag ringde det portugisiska sjukhuset om detta strök de direkt den räkningen eftersom vård till gravida är gratis.

Så, om det är ettt EU.land skall det inte kosta dig ngt med vård, så länge det är nödvändig vård och inget du kan vänta med tills du kommer hem...

tacoman Offline
#3 skrivet : den 8 oktober 2010 20:13:27
Gick med: 2010-10-07

Det viktiga är att du har en bra försäkring hemifrån...
Bygg upp dem med privat sjukförsäkring som även fungerat utanför EU osv..
Kolla upp vad som gäller och begär att du får de handlingar de kan behöva i utlandet...
micca Offline
#4 skrivet : den 8 oktober 2010 20:28:43

för att du skall vara helt säker på vad som gäller kan du ju alltid ta och ringa till försäkringskassan och se vad dom säger Smile
johansdalen Offline
#5 skrivet : den 9 oktober 2010 02:13:15

Med det blåa kortet från försäkringskassan, reseförsäkringen från ditt försäkringsbolag, samt pass/ID så bör du vara hemma. Iaf i Europa. Surt att behöva lägga ut på plats.
vflatan Offline
#6 skrivet : den 9 oktober 2010 08:59:15
Gick med: 2010-10-09

Men det är som någon tidigare skrev mycket viktigt att du kollar upp vad din reseförsäkring täcker osv.. Det kanske innebär att du får en ersättning av 100kjr/dag då är det inte mycket att ha.

medan andra försäkringar kan innebära att man får en hel resa tillbaka.. Har hänt en bekant
jwahlby Offline
#7 skrivet : den 9 oktober 2010 10:25:14

Ett tips du kan göra innan en resa i EU länder är att skaffa ett sådant där gratis sjukkort. Så blir du sjuk skickas räkningen hem till SverigeSmile
Upendu Offline
#8 skrivet : den 9 oktober 2010 10:25:54
Gick med: 2010-10-05

Ingen hoppas ju på att bli sjuk, men det är nog bra som ni alla säger att ta reda på först vad ens försäkring täcker och ta med alla papper.
tacoman Offline
#9 skrivet : den 9 oktober 2010 14:50:37

Ibland räcker inte en vanlig svensk sjukförsäkring utan du måste ha ett tillägg, det kan vara en privat sjukförsäkring som har bättre villkor angående sjukdom vid utlandsresor osv!

Kolla upp vad premien kostar samt vad den täcker och jämför med din vanliga sjukförsäkring samt den försäkring man kan teckna vid köp av flygbiljetter osv...
Stinabean Offline
#10 skrivet : den 13 oktober 2010 11:36:04

Vår son var tvungen att besöka sjukhus i Grekland. Vi hade bara vår vanliga hemförsäkring men det konstiga var att vi inte behövde visa upp någonting alls...det verkar som att de "behandlade" min son gratis. Men så går det givetvis inte till i alla länder och så beror det nog väldigt mycket på vad det är...

Teckna en bra tilläggsförsäkring och beställ hem ett sådant "försäkringskort" från Försäkringskassan. Hör med dom vilka länder det gäller i.
nati Offline
#11 skrivet : den 14 oktober 2010 23:42:25
Gick med: 2010-10-14

Hej!

Sjukresekortet måste du ta med dig oavsett var du åker, då behöver man inte lägga ut några kostnader själv. Annars bör du ha en rikigt bra fulltäckande reseförsäkring som täcker allt så att du kan resa tryggt utan att behöva oroa dig för att resan ska bli förstörd! Ring runt till alla försäkringsbolag o jämför priser, det kan man verkligen spara mkt på!
lizettefoppa Offline
#12 skrivet : den 17 oktober 2010 19:05:31
Gick med: 2010-10-04

Jag brukar ringa mitt försäkringsbolag och kolla vad dem säger.
Men så länge man reser inom eu så gäller ju resesjukkortet.
När det gäller längre resor hade jag mailat ud eller pratat med försäkringsbolaget.
tacoman Offline
#13 skrivet : den 18 oktober 2010 09:59:29

Detta är en mkt viktigt reserelarerad fråga!....

Om du blir sjuk på semestern i ett EU-land så har du rätt till samma vård som landets invånare.
Det första du ska tänka på inför din resa är att ta med ditt blåa EU-kort. Det berättigar dig till nödvändig sjukvård inom EU.....Glöm inte kortet!

I Belgien och i Frankrike kan du dock komma att få betala avgifterna men sedan få ut dem i efterhand hos vad som motsvarar deras försäkringskassa!...

Här bör du dock lägga till en reseförsäkring så du kan få ett mer heltäckande skydd.. För tänk på att eukortet inte ansvarar för tillägg vad gäller hemresa.. T.ex. ambulansflyg osv...
alisa Offline
#14 skrivet : den 18 oktober 2010 20:20:33

jag har alltid sånt sjukhus kort med mig för utomlands..o då kan man använda det..fast det bästa hade vart om man slipper åka till sjukhuset =/
amicella Offline
#15 skrivet : den 13 november 2010 21:27:31

Ta ALLTID kvitto om det behövs, det gjorde jag och jag fick tillbaka mycket pengar av försäkringskassan i efterhand då jag i Tübingen (Tyskland) där jag bodde ett halvår fick lunginflammation. En doktor tog inte EU försäkringskortet (som man egentligen ska visa fram) och jag var tvungen att betala direkt för att få vård. Då är det VIKTIGT med kvitto.
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)