Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Passansökan till småbarn
catte Offline
#1 skrivet : den 6 oktober 2010 14:02:54
Gick med: 2010-10-06

Hej,

någon som vet hur lång tid det tar innan man har passet i handen till sin nyfödde? Är hemma i Sverige och föder men vill tillbaka till min man och barn såå snart jag kan efter födseln.

Hur snabbt får man personnummer till barnet och när kan man anmäla namn, och sen kunna köpa ett pass? Hur lång tid tar det nu i november/december innan man kan hämta ut passet sen det beställts?
Stinabean Offline
#2 skrivet : den 7 oktober 2010 08:52:00
Gick med: 2010-10-06

Jag kommer inte riktigt ihåg men det tar ju ett litet tag innan babyn får personnr (någon vecka har jag för mig) sedan tar väl ett pass lika länge som en vuxen. Du går väl till polisstationen och ansöker och vad tar det...en vecka kanske?
koohinoora Offline
#3 skrivet : den 7 oktober 2010 23:30:31
Gick med: 2010-10-04

Säger som ovan, lär nog ta lika lång tid som för vilket annat pass som helst. Om man inte köper ett snabbpass eller vad det heter (dyrare) men tar ju bara någon timme det. Smile
julechka Offline
#4 skrivet : den 8 oktober 2010 22:09:55

på vissa sjukhus får man personnummer till bebisen på en gång (danderyd) födde där feb. 2010. bekräftelse på namngivningen tar nån dag om du inte ge nåt konstig namn som ska prövas eller överklagas. passet i stockholm reg. tog bara 3 dagar att fixa. tänk bara att bege föräldrarna ska skriva på ansökan samt 2 olika vitne ska intyga föräldrarnaas namnteckning. jag tror att man kan göra det i förtid och skriva sedan dagens datum när detta är aktuellt.
muddytrousers Offline
#5 skrivet : den 9 oktober 2010 22:54:19
Gick med: 2010-10-09

Vi reste med en plutt på någon månad och det var inga problem! Bara man planerar lite, så både mamma och pappa kan skriva under etc. Om det ine är några krångliga omständigheter så ska det gå på mindre än en vecka om man kan hämta ut det vilken dag som helst osv. Det blir väldigt söta kort på de små Smile Sen ska de ha den bilden tills de fyller fem år...
LindaEliasson Offline
#6 skrivet : den 9 oktober 2010 23:03:23
Gick med: 2010-10-09

Det skall finnas barnpassa utan foto, men de har jag för mig brukar inte räcka lika länge i giltighet samt att vissa länder inte godtar dessa!

Det bästa är väl att ordna ett riktigt pass på en gång.. Har för mig att det tar lite längre tid då du inte har personnummer osv..

får nog räkna med några veckor iaf.. Det skall vara samma pris
Albin Offline
#7 skrivet : den 27 oktober 2010 17:13:39
Gick med: 2010-10-26

Ja! Som det har skrivits så måste barnet ha ett personnummer och namn.

Har för mig att båda föräldrarna måste skriva på och det är giltigt i 5 år för barn. Bilden tar dom på polisstationen.
freisan Offline
#8 skrivet : den 20 november 2010 10:41:52

Utmaningen är att få barnet att titta i kameran så som de ska göra... Vi fick prova några gånger, men hade som tur var en vänlig tant i luckan ;-). Lycka till!
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)