Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Hur gör ni när ni bokar resa?
eljope Offline
#1 skrivet : den 18 oktober 2010 22:12:50
Gick med: 2010-10-04

Tänker mest på när man ska åka iväg och vara borta i ett par veckor typ till Thailand.
Hur gör ni då? Bokar ni allt som i ett paket eller bokar ni hotell och flyg för sig?
Har fått för mig att man kommer mycket billigare undan om man bokar allt för sig och flygbiljetten kan bli billigare om man kan tänka sig att mellanlanda på vägen.

Tycker detta verkar krångligt, hur mkt kan man spara på det?

Och vissa bokar inte hotell hemma utan när de kommer dit? Det lär ju också bli billigare antar jag.

Så hur gör ni?
QueenSara Offline
#2 skrivet : den 19 oktober 2010 00:20:10
Gick med: 2010-10-16

Har aldrig besökt just Thailand själv men efter vad jag hört från vänner verkar ju grejen vara att boka flygresan för sig, sedan boka in de första nätterna på hotell eller whatever hemifrån och sedan lösa resten där nere! Låter logiskt sett billigast och smartast.
alisa Offline
#3 skrivet : den 20 oktober 2010 22:41:36

jag tycker också det verkar krångligt..och jag är lite "feg" av mig och brukar alltid gå via något resebolag i stan..för om något händer så kan jag alltid vända mig till dem..men bokar man via nätet kan det vara svårare (tror jag) men jag tror man egentligen tjänar mycket på att boka helt själv via nätet.
teambe Offline
#4 skrivet : den 21 oktober 2010 11:10:37
Gick med: 2010-10-10

Du lär ju komma betydligt billigare undan om du fixar en billig flygstol till Thailand och sedan fixar restenpå plats. Jag skulle nog också boka åtminstone två nätter hemifrån. Sen beror det ju lite på vad man är ute efter; när jag åker på solsemester så åker vi charter med hela paketet (tom all inclusive senaste gången) för att inte behöva tänka på något annat än att bara vila och umgås och softa i poolen. Är man ute efter äventyr så är det ju fel alternativ!
Viktor Offline
#5 skrivet : den 26 oktober 2010 15:48:41
Gick med: 2010-10-26

Jag har inte heller rest till thailand men håller med om att det är billigast att köpa flygsamt hotell för sig. finns mängder med resesajter som har allt samlat bla www.mrjet.se och www.reseguiden.se
Albin Offline
#6 skrivet : den 26 oktober 2010 20:10:48
Gick med: 2010-10-26

När jag bokar en resa brukar jag oftast kika runt på priser på nätet först. Många sidor har ju att man kan boka hotell när man bokar flyget också, det sägs att det blir billigare på det viset. Men sen får man se till att det är en stor o etablerad resebyrå man köper resan av så man inte bli lurad..
Stinabean Offline
#7 skrivet : den 27 oktober 2010 10:05:03
Gick med: 2010-10-06

För mig har det ändrats.

När jag var yngre (läs inte hade familj) så bokade jag alltid bara flygresa när jag skulle någonstans. På så sätt kunde man vara väldigt spontan och flexibel ifall man på plats hörde talas om något annat fint ställe eller så. Jag var alltid borta minst 1 månad och hade oftast en ganska tajt budget.

Nu bokar jag alltid typ charter. Transport från flyg, hotell...ja allt. Men så har jag två små barn också och att resa bort har fått en annan betydelse. Numera är det för att koppla av och få bada och sola med mina barn. Förut var det att för att få uppleva en ny kultur.
vafalls Offline
#8 skrivet : den 11 november 2010 13:02:31
Gick med: 2010-11-11

Jag har hjälpt min pappa boka resa till Spanien några gånger och han har alltid velat ha ett paket med flyg och hotell. Det är nog ett bra alternativ om man är nybörjare. Han har varit nöjd med hela upplevelsen. Vi har kollat resebolagens sidor varje dag för att jämföra priser och kolla efter sista minuten. Min pappa är väldigt ekonomisk så han har lyckats komma undan med väldigt billiga resor med hjälp av att vi använt oss av denna metod. Nu har han dock varit till samma ställe några gånger, så nästa resa bokar vi bara flyg och tar själva kontakt med hotellet på plats.
Baklava1 Offline
#9 skrivet : den 11 november 2010 19:07:00
Gick med: 2010-10-05

Vi bokar på plats hemma flygbiljetter och sedan letar vi runt i internet efter bra en hotell för billigt pris. Det är mycket billigare är boka allt för sig så därför gör vi så. Det har aldrig hänt att vi köpt en sista minuten resa man har inte så mycket tid för att leta på hotell då eller förbereda allt om man inte redan har gjort det. Ibland betalar vi endast för flygbiljetter eftersom vi får bo hos våra släktingar som antigen har hus eller lägenhet i det resmålet vi flyger till.
Kenji Offline
#10 skrivet : den 14 november 2010 00:00:10
Gick med: 2010-10-24

Jag skulle vilja tipsa om www.superstart.se. Jag har blivit tipsad om att deras sökmotor för resor är bra och jag har tittat där för att få fram det billigaste alternativet. Lite liknande en pricerunner, fast för resor. Jag tycker att man får bra information och alternativ när man söker resor där iaf.

Det är väl inte så svårt att boka allt för sig? Flygbolaget ska väl ha sin slant för att de anordnar ett paket så om man sköter allt själv tror jag att man kan hitta saker billigare. Om du har tur kanske du även kan hitta något billigare som t.o.m är bättre. Det tror jag iaf.
ingmar27 Offline
#11 skrivet : den 16 november 2010 15:12:36

Har upptäckt att vissa direktflyg (tänker då på t.ex. till Thailand) går inte att hitta reguljärt, utan bara om du köper flygstol hos charterbolagen. Vissa hyr in t.ex. SAS för egna flygningar, andra (tex Fritidsresor) har sitt eget flygbolag. Kan vara värt att tänka på... Lycka till!
bjorne Offline
#12 skrivet : den 16 november 2010 18:21:03
Gick med: 2010-10-19

det är deffinitift billigare att boka själv på nätet. men om du vill ha en skräddarsyd resa - vinresa, historiskresa eller nåt i den stilen så är resebyrå är att föredra. vi har åkt till thailand och bokat flyg för sig och hotell för sig. ett par nätter hemifrån och resten på plats. tänk bara på att om du åker högseson att vara i god tid med bokningen det kan vara fullt på plats
sofia872 Offline
#13 skrivet : den 17 november 2010 19:46:43
Gick med: 2010-10-05

Billigast blir ju (som de flesta ovan skriver) om du bokar flyget för sig, och sen har ett färdigbokat hotell när du kommer fram! Att mellanlanda en gång kan göra riktigt stor skillnad på priset, så det skulle jag säga är värt att vänta några timmar på en flygplats om man sparar pengar! Wink
ingmar27 Offline
#14 skrivet : den 26 november 2010 11:46:26

sofia872: beror på om du har småbarn med eller inte ;-)
unixfood Offline
#15 skrivet : den 30 november 2010 21:34:15

Vi har beställt flygstolar och ordnat boende på plats, det har vi tyckt varit billigast. Första gången tog vi en paketresa men nu i efterhand så var det dumt till Thailand då det var betydligt dyrare.

Man kommer också undan rätt billigt om man hyr ett hus eller så det kan man ju göra innan om man vill vara lite safe!
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)