Reseforum
»
Europa
»
Övriga Norden
»
Vad är det bästa med Norge?
|
Vi brukar åka till Norge på semester varje sommar, detta land är väldigt underskattat. Det finns en otroligt fin natur i Norge och fisket är otroligt spännande. Vi brukar åka till ett ställe 10 mil utanför Bergen för havsfiske. Vattnet är grönt och bergen som omger havet är häftigt. Det känns inte som man "bara" är i grannlandet utan det känns väldigt exotiskt. Det stället vi fiskar på ser ut som medelshavsländerna, om man tänker på bilder man ser i resebroschyrer. Norge är ett dyrt land om man ska hyra stuga eller handla, men att campa och leva på fisken man fångar är helt underbart och dessutom billigt. Det bästa med Norge är helt klart den fina naturen och fisket. Vad tycker ni andra?
|
|
|
|
|
|
|
Det är dyrt i Norge ingen snack om saken! Var dock i Oslo i somras och njöt väldigt mycket av en massa gratis/billiga upplevelser. Såg operan, gick i vackra parker och såg Munchs tavlor på museum. Älskar man räkor är dessa riktigt billiga här!
|
|
|
|
|
|
|
Jotunheimen i Norge är ett vackert fjällområde där man kan gå längs vandringsleder. Helt underbart. Finns givetvis hur många vackra platser som hellst i Norge. Trollstigen är ett annat sådant tycker jag.
|
|
|
|
|
|
|
Någon tipsade om Trollstigen, och där håller jag verkligen med. Fantastisk upplevelse att åka på de slingrande vägarna! En personlig favorit jag har är "preikestolen" i sydvästra Norge (googla på det så hittar du all praktisk information). Det är en helt fantastisk klippa som är som en avsats och stupar flera hundra meter rakt ner. Cirka 2 timmars promand dit från parkeringen, och absolut värt all ansträngning!
|
|
|
|
|
|
|
Det bästa med Norge är absolut naturen! Eller kanske skidåkningen, det blir nog en delad första plats! Rekommenderar att ta en biltur i nedre delen av Norge, och åka skidor i norra delen (testa Trysil!!) 
|
|
|
|
|
|
|
Geirangerfjorden utan tvekan! Ta en båttur där, och du glider i lugn och stilla mak fram och ser det otroliga imponerande landskapet. Verkligen en upplevelse för livet, och glöm för allt i världen inte kameran. Och njut av tystnaden! :-)
|
|
|
|
|
|
|
Det finns väldigt mycket som är fint med Norge. Naturen är en av dessa saker. På våren är det helt underbart i norge och på vintern är det otroligt uppe i norr. Jag var i Kongsberg för något år sedan och där är det helt underbart att åka skidor på vintern. Sedan är även staden mysig och folket är trevligt.
|
|
|
|
|
|
Reseforum
»
Europa
»
Övriga Norden
»
Vad är det bästa med Norge?
Gå till
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.