Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Roadtrip runt Florida
sirpersson Offline
#1 skrivet : den 19 januari 2012 17:35:25
Gick med: 2012-01-19

Hej!
Skulle behöva lite hjälp och synpunkter ang. en resa till Florida som jag och min flickvän funderar på att göra i slutet på april/början på maj detta år. Ingen av oss har varken varit i Florida eller USA tidigare viket gör resan extra speciell. Vi planerar att landa i Miami och sedan hyra en bil för att ta oss runt Floridas alla sevärdheter. Resplanen ser för närvarande ut som följande:

Dag 1 Flyg till Miami, vidare i bil direkt till Fort Lauderdale
Dag 2 Fort Lauderdale
Dag 3 Bil efter östkusten mot Cocoa Beach
Dag 4 Cocoa Beach, Testa att surfa??
Dag 5 Cocoa Beach, Cape Canaveral
Dag 6 Cocoa Beach, Cape Canaveral
Dag 7 Cocoa Beach + bil mot Orlando
Dag 8 Orlando, Disney World
Dag 9 Orlando, Disney World
Dag 10 Orlando, Disney World
Dag 11 Orlando, Disney World
Dag 12 Orlando, Disney World
Dag 13 Orlando
Dag 14 Bil mot västkusten
Dag 15 St. Pete Beach
Dag 16 St. Pete Beach
Dag 17 Fort Myers Beach
Dag 18 Fort Myers Beach
Dag 19 Everglades, Alligatortur
Dag 20 Key West
Dag 21 Bil från Key West till Miami
Dag 22 Miami
Dag 23 Miami
Dag 24 Flyg hem

Jag själv är mycket intresserad av rymdfart och har därför planerat in 2 heldagar på Cape Canaveral (Kennedy Space center). 1 dag för att besöka museét, och en för att även hinna åka på deras rundtur i området som de erbjuder.

I Orlando har vi planerat in 6 dagar, då det verkar finnas väldigt mycket att göra där. Har dock försökt prioritera lite och tänkte försöka få ett hotell i närheten av Disney World för att då köpa ett 5-dagarspass och nästan uteslutande tillbringa vår tid där. Funderar även på att lämna in hyrbilen när vi kommer till Orlando för att sedan hyra en ny när vi åker därifrån, vilket vi hoppas kunna spara några 100 på. Kan det vara ett smart val?

Efter att ha tillbringat nästan en vecka i Orlando tänkte vi ta en hel vecka på oss för att bila längs västkusten. Känns som att det finns mer att se på den sidan Florida än längs östkusten. Har dock inga ställen som vi direkt måste stanna på, utan det som vi hört talas om som kan vara intressant är att ta en "Alligator-saffari" i Everglades, samt att besöka Key West som sägs ska vara mycket vackert.

Efter detta har vi två dagar över i Miami innan hemresa. Känner inte till något som är "måste" att besöka där, utan dessa två dagar är väl mest bara "för att ha varit där"...

Hur ser denna resplan ut? Är det något vi missat? Stannar vi för länge/kort tid på något ställe? Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

Mvh. Andreas

Andreas Offline
#2 skrivet : den 24 januari 2012 17:34:55
Gick med: 2003-08-09

Hej

Det låter som en riktigt rolig resa!

Min erfarenhet då jag var i USA är att jag hade planerat vår resa lite väl hårt. Jag tycker därför att er planering är bättre än vad min var. Det är bra att ha utrymme för slappardag(ar) då ni inte gör någonting annat än att reflektera och ta in era erfarenheter, t.ex. är er surfardag jättebra...

Jag skulle hålla koll på när NASA skjuter upp något från Kennedy Space Center och försöka åka dit då. T.ex. nu när jag gick till deras sida så ser jag att de har raketuppskjutning av Pegasus XL planerad till den 14/3 vilket är lite för tidigt men hyffsat i närheten av då ni åker dit. De har även SpaceX Falcon 9 planerad med ej satt något datum på än. Dock vet jag att dessa datum kan ändras utan förvarning beroende på allt från väder till att de helt enkelt inte är färdiga nog för avfärd just den dagen. Men fatta att få vara med om det Shock

För mig skulle det t.o.m. vara värt att sticka temporärt från Disney World om det är en raketuppskjutning på G RollEyes
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)