Användarnamn: Lösenord:    
2 Sidor12>
Markera som favorit
Dags att skaffa nytt pass
Deliquate Offline
#1 skrivet : den 4 oktober 2010 23:46:59
Gick med: 2010-10-04

Ja, nu börjar det bli dags att skaffa ett nytt pass och det värsta med har för mig alltid varit passfotot.

Så nu tänkte jag be er om lite tips inför fotograferingen, vad ska jag tänka på?
Hur tar man det bästa passfotot, några knep att ta till så att man inte ser helt stört ut på bilden?
karlo21 Offline
#2 skrivet : den 4 oktober 2010 23:53:49

Inga viktiga saker man bör tänka på egentligen. Bilden skall ju inte se för bra ut.
Den ska ju kunna föreställa dig som du ser ut normalt.
Om man dock vill se lite bättre ut.

Pojke:
Klippa håret 7-9 dagar innan man skall ta kortet.
Inte klämma på finnar, om finnar förekommer använda lite täckstift.
Inte vara för trött, inte snyggt med svarta ringar under ögonen.
Raka sig samma dag som kortet skall tas.

Flicka:
Platta håret kvällen innan, och på dagen kortet skall tas.
Inte använda för mycket smink, det blir inte bra på närbilder.
Speciellt när det gäller brunkrämen.
Inte vara trött gäller även här.

För båda gäller även att vara finklädd. Även om det inte syns på ansiktet fysiskt så kommer det synas på ansiktets utsrålning.
Deliquate Offline
#3 skrivet : den 5 oktober 2010 00:50:43

Väldigt bra tips, de ska jag ta till mig. Tips 2 under pojke gäller nog även för mig är jag rädd - jäkla problemhy.

Jämfört med bilden på mitt ID-kort så ser allt skitsnyggt ut - gick ner 45 kg förra året på egen hand så det är en enorm skillnad. Funkar inte att använda kortet för folk tror inte att det är jag på bilden. Det vill man undvika på passet. Cool
justkidz Offline
#4 skrivet : den 5 oktober 2010 10:21:13

Tycker det var väldigt bra tips! Tack för det. Själv gick jag bara in och chipp chopp så var det klart. OK, ajg hade gjort mig lite extra fin men vad hjälpte det!
annieekblom Offline
#5 skrivet : den 5 oktober 2010 17:40:53
Gick med: 2010-10-05

tyvärr finns det inget sätt att förbereda sig på enligt mig..
man ser alltid konstig ut på pas ändå hahah xd
Deliquate Offline
#6 skrivet : den 5 oktober 2010 18:39:52

annieekblom skrev:
tyvärr finns det inget sätt att förbereda sig på enligt mig..
man ser alltid konstig ut på pas ändå hahah xd

Haha, så sant som det är sagt. Ska nog ta och klippa mig innan jag tar bilden dock - att ha en luggridå framför ögonen funkar väl inte ändå... Kanske ska fixa nya glasögonbågar också. Och det här är inte bara inför passfotot, det är ju viktigt annars också... det gäller väl många av tipsen ovan också Wink
lbergx Offline
#7 skrivet : den 5 oktober 2010 18:45:34

Skönt nu när man tar kort direkt hos polisen. Förr när man var tvungen att ta kort själv var det alltid nåt som strulade. Var det inte rätt vinkel så var det några millimeter åt fel håll... Blev fel även att man gick till en fotograf. Dock så kan man väl inte tjata om att polisen ska ta om bilden för många gånger om man blev dålig...
lizettefoppa Offline
#8 skrivet : den 5 oktober 2010 20:02:41

karlo21 skrev:
Inga viktiga saker man bör tänka på egentligen. Bilden skall ju inte se för bra ut.
Den ska ju kunna föreställa dig som du ser ut normalt.
Om man dock vill se lite bättre ut.

Pojke:
Klippa håret 7-9 dagar innan man skall ta kortet.
Inte klämma på finnar, om finnar förekommer använda lite täckstift.
Inte vara för trött, inte snyggt med svarta ringar under ögonen.
Raka sig samma dag som kortet skall tas.

Flicka:
Platta håret kvällen innan, och på dagen kortet skall tas.
Inte använda för mycket smink, det blir inte bra på närbilder.
Speciellt när det gäller brunkrämen.
Inte vara trött gäller även här.

För båda gäller även att vara finklädd. Även om det inte syns på ansiktet fysiskt så kommer det synas på ansiktets utsrålning.

Ojj ojj.
Eller så kan man som jag gjorde inse att passet lossnat i kanten och rusa till passexpiditionen 3 timmar innan man måste vara på flygplatsen.Regnet droppade från håret. Inte värst fint foto måste jag säga.Så se efter så att ert pass är i reko skick.
Ninaa Offline
#9 skrivet : den 5 oktober 2010 21:07:22

Oj, det verkar vara ganska så viktigt hur man ska se ut på pass. Jag tycker att man ser konstig ut, oavsett om man har förberett sig för hur man ska se ut eller inte.
Majagl89 Offline
#10 skrivet : den 5 oktober 2010 21:52:51

Det finns nog inget sätt att se bra ut på ett pass....ungefär lika illa som Id-kortet så inte så mycket att göra något åt förutom att tvätta håret innan och inte se ut som något man inte kan tänka sig 5 år senare eller vad det nu är....kommer ni ihåg hur ofta man byter passet nuförtiden?
marcoba Offline
#11 skrivet : den 5 oktober 2010 21:55:05

jag börjar misstänka att de har något knep, t.ex. en lampa med konstigt ljus, som får en att se konstig ut. För jag har då aldrig sett någon se fin ut på sitt pass/idkort
hemmamamma Offline
#12 skrivet : den 6 oktober 2010 08:42:39
Gick med: 2010-10-06

Ljuset gör att man ser konstig ut. Om man är tjej kan lite extra mascara och rouge eller vad man nu använder vara bra. Sen ska man väl försöka se ut som man brukar. Så man inte skaffar tuppkam och brukar vara snaggad.
johansdalen Offline
#13 skrivet : den 6 oktober 2010 22:16:24

Skönt att allt löses på plats på passcentralen numera, synd bara att det inte är 10-årspass längre. Jag mailade faktiskt polisen å frågade varför inte körkortsbilder och passbilder samkörs och att man mao kan ha samma på båda men det var tydligen olagligt Wink

Hade sparat lite pengar om inte annat.
koohinoora Offline
#14 skrivet : den 6 oktober 2010 23:54:56

Själv har jag storfläskläpp på mitt passkort, fick köpa sista minuten innan vi åkte till australien då det blev en "nödresa" ner för att hälsa på sjuk släkting. Men men, tror inte någon brukar bli bra på passkort Smile
Deliquate Offline
#15 skrivet : den 7 oktober 2010 02:16:11

johansdalen skrev:
Skönt att allt löses på plats på passcentralen numera, synd bara att det inte är 10-årspass längre. Jag mailade faktiskt polisen å frågade varför inte körkortsbilder och passbilder samkörs och att man mao kan ha samma på båda men det var tydligen olagligt Wink

Ibland är det allt bra konstigt... Olagligt att ha samma bild, motiver är ju detsamma ändå ju...
Jag skulle inte ha något emot om man fick ta en bild vart 4:e år eller så som användes till allt, ID, pass, körkort osv. Då slipper man gå och fota sig "hela tiden" åtminstone.

Hur var det nu med passen förresten, om jag fixar pass nu hur länge blir det innan jag ska fixa ett nytt? Senaste jag hade pass var när jag var 12 så det är över 10 år sedan mitt sista gick ut - har inte behövt något förrän nu.
diddivan Offline
#16 skrivet : den 7 oktober 2010 07:33:08

slappna av och spärra inte upp ögonen. har haft mitt fula pass i 5 år nu. NU SKA DET BYTAS !
Lydia Offline
#17 skrivet : den 7 oktober 2010 11:34:47

Ett tips är att gå till en fotoautomat, då kan du välja vilka bilder du blir nöjd med! lycka till Smile
tacoman Offline
#18 skrivet : den 7 oktober 2010 15:54:33
Gick med: 2010-10-07

Pass är en extremt viktig sak att ha i ordning för sin resa.. Ofta behövs inte pass för resor inom EU men jag har varit med om gånger då de inte har tagit ett vanlig körkort..

Jag föreslår därför att man alltid skall ha pass med sig när man är ute och reser, mestadels för att vara på den säkra sidan så att säga!..

En annan sak som alla bör vara nogranna med är att passet är helt och inte sönder någonstans.. Jag har både varit med om personer som fått resa med pass som varit trasigt men även passagerare som inte fått komma med flighten pga detta..

Att ordna att pass kan ta ganska lång tid så se till att ordna detta i god tid inför resans avgång. Det finns en möjlighet att erhålla ett tillfälligt pass på flygplatsen om du nu mot förmodan inte skulle ha med dig ditt riktiga.. MEN ofta är denna plats iaf på ARN en bit utanför själva terminalerna vilket innebär att det tar lite längre tid att ordna. Det kostar även en slant och du får ett rosa pass, lite coolt haha..
johansdalen Offline
#19 skrivet : den 7 oktober 2010 23:51:23

Deliquate skrev:
johansdalen skrev:

Ibland är det allt bra konstigt... Olagligt att ha samma bild, motiver är ju detsamma ändå ju...
Jag skulle inte ha något emot om man fick ta en bild vart 4:e år eller så som användes till allt, ID, pass, körkort osv. Då slipper man gå och fota sig "hela tiden" åtminstone.

Hur var det nu med passen förresten, om jag fixar pass nu hur länge blir det innan jag ska fixa ett nytt? Senaste jag hade pass var när jag var 12 så det är över 10 år sedan mitt sista gick ut - har inte behövt något förrän nu.

Det är bara 5 år det gäller numera, EU-regler i guess.

För att säkra folks "frihet" så får man stå ut med en del onödigt krångel än så länge, jag längtar till när man får ett chip i armen med all info som behövs Wink
vflatan Offline
#20 skrivet : den 9 oktober 2010 15:02:01
Gick med: 2010-10-09

Har ni alltid med er pass även vid resor inom EU.s gränser?

Jag har aldrig haft det och aldrig haft problem men kanske skulle börja med det när folk skriver att problem har uppstått..

Hur ser ni på det?
Användare som läser tråden
Gäst
2 Sidor12>
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)