|
|
|
|
Reseforum
»
Europa
»
Sverige
»
Att se i Sverige under hösten/vintern
|
Jag brukar bara åka runt och turista i Sverige under sommaren. Men vad finns att se/göra på hösten och vintern? Alla tips är varmt välkommna
|
|
|
|
|
|
|
Hösten är en mysig tid att resa på hotell och gå på mysiga restauranger tycker jag. Vi ska till marina plaza i Helsingborg, ev tura till Helsingör och äta på god restaurang i Helsingborg Perbacco.
Vill man köpa alla sina julklappar på en gång kan man ju alltid åka till Ullared och ta en natt i deras fina stugby. Jag rekomenderar de största nybyggda stugorna.
|
|
|
|
|
|
|
Äppeltavlan i Kivik är värd att se! Den brukar vara hur fin som helst, nu detta året kan jag inte uttala mig om än för vi ska dit på torsdag, men andra år jag varit där har det varit hur bra som helst. Man kan köpa lite must, mm också som är supergott.
|
|
|
|
|
|
|
Att åka iväg till fjällen hade inte varit helt fel nu till vintern, var längesedan jag gjorde en sådan resa även om jag älskar att åka slalom.
Blir för det mesta att jag knappt åker mer än ett par ggr varje vinter.
|
|
|
|
|
|
|
taggen76 skrev:Hösten är en mysig tid att resa på hotell och gå på mysiga restauranger tycker jag. Vi ska till marina plaza i Helsingborg, ev tura till Helsingör och äta på god restaurang i Helsingborg Perbacco.
Vill man köpa alla sina julklappar på en gång kan man ju alltid åka till Ullared och ta en natt i deras fina stugby. Jag rekomenderar de största nybyggda stugorna. Jaha finns det olika stugor att välja på. Har aldrig varit i Ullared så det var en bra ide. Vad kostar de att bo i stuga där? Finns det matställen och sånt i närheten?
|
|
|
|
|
|
|
justkidz skrev:Äppeltavlan i Kivik är värd att se! Den brukar vara hur fin som helst, nu detta året kan jag inte uttala mig om än för vi ska dit på torsdag, men andra år jag varit där har det varit hur bra som helst. Man kan köpa lite must, mm också som är supergott. Vad är Äppeltavlan ? har aldrig hört talas om =)
|
|
|
|
|
|
|
Sunil skrev:Att åka iväg till fjällen hade inte varit helt fel nu till vintern, var längesedan jag gjorde en sådan resa även om jag älskar att åka slalom.
Blir för det mesta att jag knappt åker mer än ett par ggr varje vinter. Vad för fjäll har du varit på? tips?
|
|
|
|
|
|
|
Sälen. Norra Europas största alpina skidområde. På de alpina resmålen Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället finns 116 nedfarter och 96 liftar! Länge sen man var där men det var en väldigt fin upplevelse. Går att boka stugor, åkpass m.m. på www.skistar.comEtt måste!
|
|
|
|
|
|
|
karlo21 skrev:Sälen. Norra Europas största alpina skidområde. På de alpina resmålen Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället finns 116 nedfarter och 96 liftar! Länge sen man var där men det var en väldigt fin upplevelse. Går att boka stugor, åkpass m.m. på www.skistar.comEtt måste! Tack ska kolla in sidan!
|
|
|
|
|
|
|
karlo21 skrev:Sälen. Norra Europas största alpina skidområde. På de alpina resmålen Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället finns 116 nedfarter och 96 liftar! Länge sen man var där men det var en väldigt fin upplevelse. Går att boka stugor, åkpass m.m. på www.skistar.comEtt måste! Precis det var Sälen jag menade, Men nu var det ett antal år sedan man var där.
|
|
|
|
|
|
|
Håller med-satsa på ullared! Att hyra en stuga kostar från 400kr per natt,kolla deras hemsida http://www.gekas.se/Default.aspx?tabid=187
|
|
|
|
|
|
|
Lurvaslurinng skrev:Jag brukar bara åka runt och turista i Sverige under sommaren. Men vad finns att se/göra på hösten och vintern? Alla tips är varmt välkommna Lisebergs julmarknad är super häftigt att se. Gå runt i miljöerna, se på kanin showen, dricka varm choklad eller glögg. Underbart!
|
|
|
|
|
|
|
Julmarknaden på Liseberg i Göteborg kan jag varmt rekommendera på vintern! Det är jättemysigt där. Speciellt om det är snö ute!
Mysigt med alla lampor och bara njuta. Och så kan man åka en del karuseller också vilket känns koolt mitt i vintern.
Kan rekommendera deras julbord varmt också!
|
|
|
|
|
|
|
Tack för tipset
|
|
|
|
|
|
|
turkost skrev:Julmarknaden på Liseberg i Göteborg kan jag varmt rekommendera på vintern! Det är jättemysigt där. Speciellt om det är snö ute!
Mysigt med alla lampor och bara njuta. Och så kan man åka en del karuseller också vilket känns koolt mitt i vintern.
Kan rekommendera deras julbord varmt också! Tack för tipset. Har bara varit i göteborg på sommaren. Så kanske är nått att kollai n på vintern också=)
|
|
|
|
|
|
|
Lurvaslurinng skrev:Jaha finns det olika stugor att välja på. Har aldrig varit i Ullared så det var en bra ide. Vad kostar de att bo i stuga där? Finns det matställen och sånt i närheten?
Stugorna har varierande priser beroende på storlek www.gekas.se och gå vidare till campingen. Jag tror vi betalar 1200 kr per natt för största stugan men där finns 4 separata sovrum så är man många som delar blir det billigt. Matställen är tex Burger king, Harrys och diverse snabbmat direkt utanför Gekås. Stugorna har annars fullt utrustade kök om man vill fixa eget och diskmaskin finns.
|
|
|
|
|
|
|
Anns är Skånes djurpark öppet året om. Helmysigt att gå runt i den fina naturen och kolla på välmående djur, mysa och grilla korv.
|
|
|
|
|
|
|
taggen76 skrev:Lurvaslurinng skrev:Jaha finns det olika stugor att välja på. Har aldrig varit i Ullared så det var en bra ide. Vad kostar de att bo i stuga där? Finns det matställen och sånt i närheten?
Stugorna har varierande priser beroende på storlek www.gekas.se och gå vidare till campingen. Jag tror vi betalar 1200 kr per natt för största stugan men där finns 4 separata sovrum så är man många som delar blir det billigt. Matställen är tex Burger king, Harrys och diverse snabbmat direkt utanför Gekås. Stugorna har annars fullt utrustade kök om man vill fixa eget och diskmaskin finns. Låter jätte bra. Ska kolla på informationen på hemsidan och diskutera med sambon! Men hur är servicen? är det bra kvalite på sakerna i affären eller är det bara budgetvarjanter eftersom alla säger att det är så billigt?
|
|
|
|
|
|
|
Tack för alla tips! Tänker kolla uppp ullared och julmarkande på lisberg. Båda låter väldigt bra. De tråkig är bara att åka bil så lång på vintern. Men finnsj u tåg också. Finns det tåg som går till ullared?
|
|
|
|
|
|
|
Nu är det försent men skördefesten på Öland är helt klart att rekomendera. Dalarna med dalahästtillverkingen är öppen hela året. Vi var där häromdagen och var nästan ensamma. Om man har barn ligger tomteland nästan bredvid. Slottet i Örebro har spökvandringar och Gustavsvik. Ett upplevelsebad.
|
|
|
|
|
|
Reseforum
»
Europa
»
Sverige
»
Att se i Sverige under hösten/vintern
Gå till
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|