|
Om man ska resa med barn (yngre än 5 år), vad bör man tänka på? Packning, tidsfördriv på flyget, ja jag vill veta allt!
|
|
|
|
|
|
|
När jag var liten så älskade jag målarböcker och pysselböcker, så det skulle vara ett tips till underhållning på flygresan. ta med mycket pennor och papper och ladda upp med pysselidéer innan ni åker 
|
|
|
|
|
|
|
Ja, det är det jag tänker också.. Men nån gång blir dom väl less på det  Men hur är det med film, får man hyra en bärbar dvd-spelare på flyget eller får man ta med sig själv?
|
|
|
|
|
|
|
Och ta med solhattar till barnen om ni ska åka till ett soligt ställe, inte kul med solsting eller bränd hud...
|
|
|
|
|
|
|
dolphin skrev:Ja, det är det jag tänker också.. Men nån gång blir dom väl less på det  Men hur är det med film, får man hyra en bärbar dvd-spelare på flyget eller får man ta med sig själv? det beror på vilket flybolag man åker, de flesta chaterbolag brukar visa film under resan.. och då är det smart att ha med sig egna hörlurar! det finns i och för sig oftast att köpa på planet , men brukar vara svindyrt..
|
|
|
|
|
|
|
dolphin skrev:Ja, det är det jag tänker också.. Men nån gång blir dom väl less på det  Men hur är det med film, får man hyra en bärbar dvd-spelare på flyget eller får man ta med sig själv? På flygen brukar det väl visas en utvald film (ofta barnfilmer), Ta med film själv har jag aldrig hört någon som har gjort men det kanske går
|
|
|
|
|
|
|
Tack för tipsen Brukar det finnas godis att köpa på planet också?
|
|
|
|
|
|
|
dolphin, det beror nog på vilket flygbolag du åker med. Slår vad om att SAS och company har, de gör allt för att tjäna pengar. Hade jag varit du hade jag tagit med mig en påse godis hemifrån och tagit fram när de blir restless  . Vet dock att flygbolaget TAM alltid delar ut chokladkolor gratis under sina flygningar. Dock flyger de bara till sydamerika om jag inte är helt ute och cyklar..
|
|
|
|
|
|
|
Något OT kanske men när vi ändå diskuterar vad man får/inte får på flygen så vet någon vilka flygbolag som delar ut aftonbladet/expressen på hemresan?
Det gillar jag skarpt, skönt och ha en tidning att läsa för oftast går det inte köpa dagens tidning utan gårdagens utomlands och då brukar dom ändå vara väldigt dyra
|
|
|
|
|
|
|
Lite mutor såsom godis funkar alltid! Sedan beror det på ålder. Om de är tillräckligt gamla så ta med lite böcker som de kan läsa o bläddra i, eller serietidningar!
|
|
|
|
|
|
|
dolphin skrev:Tack för tipsen Brukar det finnas godis att köpa på planet också? det finns oftast någon form av godis att köpa på planet. Eller chips.
|
|
|
|
|
|
|
Något barnen kan syssla med. Målarböcker, leksaksdockor, leksaksbilar 
|
|
|
|
|
|
|
Fattar inte hur alla föreslår att man ska muta med godis - ska barnen få äta godis i 10 h då man ex. flyger till Thailand?! Ta med några sagoböcker och spel. Berätta gärna om vad det är de ser utanför flygplansfönster och vad som väntar dom när planet väl ska landa.
|
|
|
|
|
|
|
Packa ett gameboy advance med multispel dvs en kastett med 170 spel. Konsol o spel finns billigt på loppis eller Tradera. Köp gogoes, små kul figurer att leka och spela med, lätta att packa och billiga i inköp så väl som hoppande bönor eller cracy beanz som de kallas. Mindre rittavla, målarböcker.
|
|
|
|
|
|
|
dolphin skrev: Om man ska resa med barn (yngre än 5 år), vad bör man tänka på? Packning, tidsfördriv på flyget, ja jag vill veta allt!
* förered barnen för resan så de slipper bli så rädda *tänk på att dom kan få väldigt ont i öronen! * var beredd på att alla inte uppskattar barnskrik så man kan få fula kommentare tyvärr. Annars tycker jag man ska tänka på att barn bränner sig lätt. Å ha med deras favoritleksak kanske
|
|
|
|
|
|
|
Utöver de som andra redan skrivit (som solskydd i form av långärmat, keps och lotion, tidsfördriv på flyget och att förbereda demmentalt) så kan det vara bra att ha med ett litet reseapotek.
Lite alvedon (tag med hela förpackningen med bipacksedel om de skulle undra i tullen, har själv aldrig haft problem dock), medicinskt kol (om de blir magsjuka), lär dig hur man gör vätskeersättning om de skulle bli magsjuka (läs på internet, det är enkelt, men kom ihåg att du kanske får koka vattnet först beroende på kvaliteten), några plåster om ni inte är nära en hotellreception, en termometer, öronproppar för att kunna sova på flyget.
tuggummi kan lätta på trycket i öronen när de flyger (öva dem gärna på att gäspa på bestöllning eller att tryckutjämna öronen gnm att hålla för näsan och blåsa inåt - du vet så det ser ut som om ögonen ska poppa ut he he)
Ta hellre på dem varmt med kläder i flyget för det kan bli rätt kallt med luftkonditioneringen. Ibland kan man be om filtar men det räcker inte alltid, och har ni för mycket på er kan ni ju ta av en tröja och använda som kudde, det behövs oftast.
Egna hörlurar kan vara bra för det kostar att köpa ombord för att kunnna se på filmerna de visar.
Tänk på blöjor, vällingpulver och liknande om du reser med små barn. Med vissa flygbolag har barnfamiljer rätt att gratis flrhandsreservera platser om man ringer dem innan. Med exempelvis Airberlin kan man också boka en sk baby basket där bebisen kan sova.
Förbered dem mentalt genom att gå igenom vad som kommer att hända, kanske läs en bok om flygplan. Vissa barn får ont i öronen andra inte, men är de förkylda kan det vara bra med avsvällande nässpray - fråga på apoteket.
Bra reseförsäkring är bra när man reser med barn som kan halka vid poolen och hitta på annat som föräldrar inte skulle göra.
Ni kommer säkert ha det jättekul. Lycka till!
|
|
|
|
|
|
|
Skall ni till ett soligt ställe rekommenderar jag en uv dräkt med tillhörande skor,komplettera med solhatt.
|
|
|
|
|
|
|
Jag brukar alltid slå in något roligt till barnen när vi åker. Pysselbok och kritor eller kanske en ny leksaksbil. På det sättet har de något att syssla med under flygresan och även när man kommit fram till resmålet. Som tidigare redan skrivit så är ju solskyddsdräkt ett måste (om man åker till stark sol) samt ett litet reseapotek. Värktabletter, plåster, aloe vera mm. Lycka till 
|
|
|
|
|
|
|
Jo, en sak till, strandskor - dvs badsandaler som de kan ha både som skydd mot den varma sanden och för att inte skära sig i fötterna på eventuella sjöaborrar (inte helt ovanligt). Går ofta att köpa på plats men kostar en del...
|
|
|
|
|
|
|
Målar eller pysselböcker. Bärbar dvd med favoritfilm. Eller en freestyle med hörlurar och sagoband. Ett tips kan vara att läsa in barnets favoritsaga på ett band innan. Om man tar med boken kan man plinga i en klocka när det är dags att vända blad. Klippdockor. Någon liten leksak.
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.
|