Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Bästa stället att dyka på i Thailand
eljope Offline
#1 skrivet : den 5 oktober 2010 22:42:30
Gick med: 2010-10-04

Funderar på att åka till Thailand i vinter. Behöver tips på Vart det är fint att dyka. Det får gärna finnas vrak och liknande. Har hört att Koh lanta ska vara fint.
Kan även tänka mig att resa runt till olika ställen om jag blir borta länge så om gärna med flera tips.
virvelflickan Offline
#2 skrivet : den 6 oktober 2010 20:26:11
Gick med: 2010-10-05

Koh Tao är ju en "dykarö" men dom dyk jag gjorde där var kanske inte wow... däremot så Similan Islands utanför Khao Lak är jättefint!!

Sen har jag bara snorklat vid Ko Lipe och vid ett par öar däromkring men där tror jag det är rätt nice att dyka, åka ut till Ko Rawi och lite andra öar som ligger utanför, det är naturreservat om jag inte minns fel.
Bara när vi snorklade så såg vi jättemycket roligt, muränor och rockor bl a Smile
eljope Offline
#3 skrivet : den 7 oktober 2010 03:27:08

Oh tack för tipset. Koh Tao hade jag inte ens hört talas om, ska genast kolla upp.
Koh Lipe har jag hört talas om. Bäste vore kanske att åka bort lite längre tid så att man hinner resa runt.
virvelflickan Offline
#4 skrivet : den 10 oktober 2010 00:09:44
Gick med: 2010-10-05

Det är väldigt många dykskolor på Ko Tao, jag tog själv mitt cert där 2003.

Och ja, en 3 veckor tycker jag du ska åka dit iaf, finns mycket fint att se! Smile
micca Offline
#5 skrivet : den 10 oktober 2010 10:18:23
Gick med: 2010-10-06

Runt Phi Phi öarna har jag hört att det ska finnas en hel del fina ställen att dyka på! Smile
nati Offline
#6 skrivet : den 14 oktober 2010 08:47:23
Gick med: 2010-10-14

För att dyka eller snorkla är verkligen Phi-phi Islands ellr Krabi oslagbara resmål!! Jag har själv varit där flera gånger och sett fiskar och vattendjur så det räcker och blir över!
Om man kan blunda för alla turister vill säga..Wink Annars har jag hört att man skall åka till insidan av Thailand, där är det som mest orört!
Andreas Offline
#7 skrivet : den 14 oktober 2010 21:13:18
Gick med: 2003-08-09

Jag tog mitt dykcert i Khao Lak och runt Similan Islands. Vackrare dykvatten vet jag inte om det finns Drool

Vi fick se allt från rockor, skorpionfiskar, lejonfiskar, Moorish idol (Gill i Hitta Nemo BigGrin ), anemonfisk (Nemo), ålar, moränor och mycket mycket mer Shock

Jag och frun tog våra 6 första dyk där runt similanöarna då vi tog OWD sedan åkte vi till Koh Lanta och där dök vi först vid Koh Bida Nok och sedan Hin Bida. Båda dessa ställen var bra men inte lika bra som similanöarna men vi fick se andra fiskar (bl a gul moräna, hummer, andra anemonfiskarter, skorpionfiskarter mm mm) men framför allt fick vi se ett antal leopardhajar vid Hin Bida! Stort!

Jag kan bara jämföra dessa två ställen och då tycker jag att similanöarna är bäst men Hin Bida är inte långt efter!

Att ta dykcert är nog bland det bästa jag har gjort. Missa inte att göra detta i Thailand!

Nästa dykresa blir nog till Egypten för att se nya dykvatten RollEyes
eljope Offline
#8 skrivet : den 17 oktober 2010 22:19:41

Andreas skrev:
Jag tog mitt dykcert i Khao Lak och runt Similan Islands. Vackrare dykvatten vet jag inte om det finns Drool

Vi fick se allt från rockor, skorpionfiskar, lejonfiskar, Moorish idol (Gill i Hitta Nemo BigGrin ), anemonfisk (Nemo), ålar, moränor och mycket mycket mer Shock

Jag och frun tog våra 6 första dyk där runt similanöarna då vi tog OWD sedan åkte vi till Koh Lanta och där dök vi först vid Koh Bida Nok och sedan Hin Bida. Båda dessa ställen var bra men inte lika bra som similanöarna men vi fick se andra fiskar (bl a gul moräna, hummer, andra anemonfiskarter, skorpionfiskarter mm mm) men framför allt fick vi se ett antal leopardhajar vid Hin Bida! Stort!

Jag kan bara jämföra dessa två ställen och då tycker jag att similanöarna är bäst men Hin Bida är inte långt efter!

Att ta dykcert är nog bland det bästa jag har gjort. Missa inte att göra detta i Thailand!

Nästa dykresa blir nog till Egypten för att se nya dykvatten RollEyes

Oh tack tack för tips!! Ja det blir nog en resa till Egypten för mig med, eller Jordanien har hört att det ska vara bra dykning där!
julechka Offline
#9 skrivet : den 19 oktober 2010 14:33:52

koh tao är ett ö för dem som vill lära sig att dyka. det finns massor med dykarskolor med instruktörer bl.a från sverige. mycket trevlig och vacker ö. och det finns hajar om man vill uppleva adrenalinetSmile
thailandsguidennet Offline
#10 skrivet : den 11 augusti 2011 21:36:41
Gick med: 2011-08-11

Vill varmt rekommendera Koh Tao, vi tog vårt dykcert där. Riktigt bra sikt ca: 20 meter. Har varit vid stora barrierrevet och dykt och måste säga att sikten var bättre på Koh Tao. Och det gör helt klart skillnad. Dessutom är det en trevlig ön som andas dykning Smile allt kretsar kring dykningen
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)