Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Diabetesgrejer - krångel i tullen?
johansdalen Offline
#1 skrivet : den 6 oktober 2010 22:10:29
Gick med: 2010-10-06

Som relativt nybliven diabetiker oroar jag mig för att det skall bli krångel med mediciner och den utrustning man har med sig "at all times" när man skall igenom tullen, iaf när man är utanför Europa å reser. Nån som har erfarenheter av detta? Eller är det lugnt?
catte Offline
#2 skrivet : den 7 oktober 2010 00:22:56

Hej

Här är en bra sida med info om att resa som diabetiker.
http://www.alltomdiabete...20att%20tanka%20pa.aspx

Jag citerar lite från den sidan:
ID-handlingar
ID-kort eller certifikat utfärdat av din läkare intygar att Du har diabetes och därmed får medföra insulinsprutor. Detta underlättar vid tullkontrollen. Bär alltid ID-kortet på dig ifall du skulle bli sjuk.

Det finns olika styrkor på insulin. Därför är det bäst att ha med tillräckligt med insulin och även reservinsulin och reservpenna. Under flygresan skall Du alltid förvara ditt insulin i handbagaget. Om Du har medresenärer be gärna att de tar hand om en del av ditt insulin.

Insulinet mår bäst av att förvaras i kylskåp vid 4-8 grader men det är hållbart upp till en månad vid 25 grader. Om insulinet utsätts för stark värme kan det brytas ner och ändra utseende och du skall då kassera det. Insulin får aldrig utsättas för direkt solljus. När Du reser till ett varmt klimat kan det vara en god ide att ta med en kylväska eller en ståltermos till Ditt insulin. Insulin tål ej hellre att frysa så om Du skall resa till ett kallare klimat förvara insulinet så kroppsnära som möjligt eftersom insulin tål ej att frysa.

Lycka till!
maria_pahl Offline
#3 skrivet : den 7 oktober 2010 13:08:35
Gick med: 2010-10-04

Hej!
Precis som tidigare inlägg så uppmuntrar jag dig att förbereda dig inför resan!
Se till att du har med dig intyg/certifikat från din läkare
Be gärna din läkare att skriva under samma papper fast översatt till engelska.
Har helst insulinet i handbagaget så att du har det nära till hands och säg till innan väskkontrollen i tullen att du har insulinsprutor i väskan och ta fram dem. Tullen brukar uppskatta om man berättar att man har sprutor i väskan, annars kan de bli lite uppspelta när de röntgar din väska och och ser sprutor.

Lycka till på resan!
johansdalen Offline
#4 skrivet : den 7 oktober 2010 23:56:45

Många bra tips, inte minst sidan ovan. Man behöver alltså en massa intyg? Det går ju emot det de sagt på min vårdcentral men jaja, värt att kolla.

Angånde insulin så ska det inte ligga kylt 24h innan man tar det, och visst håller det längre än 25 dagar ute? Annars får man ju slänga pennorna innan de är slut...
revben Offline
#5 skrivet : den 22 november 2010 16:31:56
Gick med: 2010-10-08

Jag reste med en vän som är diabetiker och vi stötte inte på några problem alls, ta bara med intyg så borde allt gå bra!
bitte0007 Offline
#6 skrivet : den 22 november 2010 18:02:36
Gick med: 2010-10-04

har rest med en diabetiker och det gick galant.
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)