Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Undviker ni vissa länder av politiska skäl?
muddytrousers Offline
#1 skrivet : den 13 oktober 2010 20:28:07
Gick med: 2010-10-09

Då tänker jag inte ffa på om det är oroligt/risk för terrordåd osv utan mer att ni känner att ni inte vill åka till ett land vars regim ni áv någon anledning vill bojkotta. Personligen är jag lite kluven, jag skulle till exempel vilja besöka Kina någon gång, och Turkiet verkar ju erbjuda prisvärda solsemestrar, men jag känner ett ganska stort motstånd mot bl a dessa länder. Hur tänker ni?
bitte0007 Offline
#2 skrivet : den 13 oktober 2010 22:53:05
Gick med: 2010-10-04

Jag skulle inte vilja åka till ett land där det är krig eller andra oroligheter. Skulle kännas väldigt obehagligt
anella Offline
#3 skrivet : den 14 oktober 2010 22:44:10
Gick med: 2010-10-14

turkiet är väl inte farligt? själv har jag varit i alanya och man blir bra bemött. De är vana vid turister och ett flertal pratar svenska, norska well u name it. Rekomenderar varmt att åka ner till turkiet. Billig solsemester BigGrin
Salman Offline
#4 skrivet : den 14 oktober 2010 23:08:57

anella skrev:
turkiet är väl inte farligt? själv har jag varit i alanya och man blir bra bemött. De är vana vid turister och ett flertal pratar svenska, norska well u name it. Rekomenderar varmt att åka ner till turkiet. Billig solsemester BigGrin

Det stämmer turkiet är underbart. man blir vänligt bemött. Man måste nog ha förutfattade meningar, samt att turkiet förknippas med islam vilket får folk att rysa. Synd eftersom religionen i sig är vacker men media har smutskastat det rejält. kanske därför man inte har lust att åka till "muslimska" länder?
Salman Offline
#5 skrivet : den 14 oktober 2010 23:10:22

bitte0007 skrev:
Jag skulle inte vilja åka till ett land där det är krig eller andra oroligheter. Skulle kännas väldigt obehagligt

Självklart åker man inte till ett land som är i krig. Du utsätter dig själv för fara i sådan fall.
anella Offline
#6 skrivet : den 14 oktober 2010 23:25:50

man blir väl inte ens insläppt i ett land som har krig?
hajpen Offline
#7 skrivet : den 15 oktober 2010 11:06:00
Gick med: 2010-10-05

Jag tror dom flesta undviker dom länder UD avråder från att resa från. Jag skulle tex aldrig åka till Östtimor eller Columbia pga oroligheterna där.

Ett tips är att kolla reseinformationen på UD:s hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/2487
Stinabean Offline
#8 skrivet : den 15 oktober 2010 11:29:04
Gick med: 2010-10-06

Jag skulle inte åka till et land som UD inte rekommenderar en att åka till. Nu när man fått barn skulle jag undvika länder/städer med oroligheter men skulle nog inte göra det annars. Man är så mycket mera försiktig av sig efter att man fått barn.

ulrikah Offline
#9 skrivet : den 15 oktober 2010 17:45:15

Ja lite försiktig är jag allt! Man vill ju inte att det ska hända något när man är på semester!
teambe Offline
#10 skrivet : den 16 oktober 2010 09:20:40
Gick med: 2010-10-10

Salman skrev:
anella skrev:

Det stämmer turkiet är underbart. man blir vänligt bemött. Man måste nog ha förutfattade meningar, samt att turkiet förknippas med islam vilket får folk att rysa. Synd eftersom religionen i sig är vacker men media har smutskastat det rejält. kanske därför man inte har lust att åka till "muslimska" länder?

Jag tillhör den gruppen som undviker bl a Turkiet eftersom jag inte sympatiserar med deras politik. Islam har jag inte några problem med, men hur Turkiet har behandlat kurderna exv gör mig negativt inställd. Som nämndes i trådstarten så är nog även Kina ett land vars regim jag inte vill stöjda med mina pengar genom att åka det, det finns en hel del andra exempel också.

hemmamamma Offline
#11 skrivet : den 19 oktober 2010 16:00:52
Gick med: 2010-10-06

Jag undviker vissa länder av både politiska och miljöhänsyn. I till exempel Kina är det lagligt att sälja elfenben igen. Japan, där slaktar dom och fångar delfiner för försäljning till djurparker och annat.
Baklava1 Offline
#12 skrivet : den 6 november 2010 23:01:15

Mina föräldrar är från Turkiet men vi är inte Turkar och deras kultur är väldigt lik våran så man känner sig som "hemma" där. Som om det vore ens hemland. Men jag gillar inte hur majoriteten av Turkar behandlar vissa folkgrupper och inte hyser respekt för deras religion. även om jag gillar landet väldigt mycket så finns det även mycket negativt om Turkiet.

Även om det har blivit en mer "modern" och demokratiskt stad som Istanbul så är behandlingen av vissa folkgrupper exakt som det var förr!
amicella Offline
#13 skrivet : den 13 november 2010 21:54:41

Jag undviker länder med oroligheter ja, man vill inte gärna hamna mitt i skottlinjen för någon. Sen undviker jag även länder som verkar farliga på andra sätt som tex smittorisker etc. Men det kanske beror mycket på att jag är lite av en hypokondriker..
torbjorn Offline
#14 skrivet : den 13 november 2010 22:43:46
Gick med: 2010-10-11

Det är en samvetsfråga, men jag håller med om att det känns kluvet. Kina vill jag inte till p.g.a dessa orskaker . Grekland ser jag genom fingrarna, så du förstår det är svårt. Hade man varit journalist så hade saken varit i ett annat läge. Då hade man skrivit om tortyr etc.... i de länder man hade kommit till . Då hade man gjort en upplysande gärning. Men som turist, är det upp till en själv. Man kan i alla fall se sig om och försöka få kontakt med befolkningen. Du förstår nog vad jag menar.
Kenji Offline
#15 skrivet : den 13 november 2010 23:54:55
Gick med: 2010-10-24

Största anledningen till att jag skulle undvika ett land skulle nog vara för min egen säkerhet. Jag skulle inte undvika ett besöka ett land för att det är inte är jämlikt eller om de slaktar utrotningshotade djur eller förstörde massor för miljön. Jag tänker inte på de sakerna när jag tänker att jag vill resa och uppleva ett land, klart att jag inte gillar det. Men jag vill ändå besöka länderna för att upptäcka dem.
Cicci475 Offline
#16 skrivet : den 17 november 2010 18:37:10
Gick med: 2010-11-17

Det är lite svårt det där..

Nästan alla länder har nån lag, gör nåt eller har nån sak som jag inte tycker om. Om jag skulle bojkotta dem pga det skulle jag knappt kunna åka nånstans alls.

Sen är ju frågan.. Om jag bojkottar ett land pga deras politik, vem skadar jag mest? Är det "regeringen" i det landet eller är det alla dem som jobbar inom turistnäringen som kanske verkligen behöver pengarna för att överleva?
Cicci475 Offline
#17 skrivet : den 17 november 2010 18:40:39
Gick med: 2010-11-17

Kenji skrev:
Största anledningen till att jag skulle undvika ett land skulle nog vara för min egen säkerhet. Jag skulle inte undvika ett besöka ett land för att det är inte är jämlikt eller om de slaktar utrotningshotade djur eller förstörde massor för miljön. Jag tänker inte på de sakerna när jag tänker att jag vill resa och uppleva ett land, klart att jag inte gillar det. Men jag vill ändå besöka länderna för att upptäcka dem.

Håller med en hel del i det du skriver.

Om jag undviker att resa till ett land är det för min egen säkerhet. Allra helst sedan barnen kom, innan var jag inte lika rädd om mig.
mariiie Offline
#18 skrivet : den 30 november 2010 13:52:16
Gick med: 2010-11-12

Håller med förgående inlägg!
Säkerheten är klart viktigast!!

unixfood Offline
#19 skrivet : den 30 november 2010 21:19:36

Intressant frågeställning, har inte tänkt i de banorna innan. Naturligtvis åker ju inte jag heller till ett land i krig och ja, jag har varit i både Turkiet och Kina.

Jag tror inte att jag skulle välja bort ett resemål utifrån någon politiskt synvinkel. Visst får man reda på mycket via medier men ibland visar de inte alls vardagen för flertalet av befolkningen.

Min kluvenhet ligger inte i om jag skulle kunna tänka mig att åka någonstans utan om det var möjligt. För att förstå hur andra har det och varför det är som det är i vissa länder måste de nästan besökas för att jag ska kunna förstå, hänger ni med hur jag tänker?
justkidz Offline
#20 skrivet : den 30 november 2010 21:59:22

Jag tror att jag undermedvetet gör det. Jag skulle nog inte resa till Israel eller länder däromkring med tanke på hur läget är och har varit där i många år. Jag tycker det är synd att man tänker så men jag tror det är rädslan som talar, specielt eftersom vi reser med bar.

Så svaret är att jag väljer bort länder.
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)