|
Vi ska tiil Tyskland över nytt år och hälsa på kompisar som bor söder om hannover. vi ska åka från stockholm. jag tar gärna emot alla värdefulla tipps om hur man gör resan snabb, billig och bekväm för ett barn på 10 månader.
|
|
|
|
|
|
|
hej vad du ska tänka på är att hastigheten i tyskland är mycket högre än på svenska vägar. så håll dig i körfälten i mitten. i höger körfält kör tungt trafik och i vänster alla med snabba bilar och då går det riktigt fort. och en sak till byt inte till dubbdäck - man får inte köra dem i tyskland
|
|
|
|
|
|
|
Jag bilade till Tyskland för 2 år sedan. Vi tog vägen via Göteborg (bor oxå i Stockolm) för att ta färjan över, vilken nog kan vara smidigt när ni har en bebis, även om den resan tar lite längre tid, men då får man en hytt att sova i.
|
|
|
|
|
|
|
Hur mycket alkohol kan man ta med sig till Sverige? Hur många liter sprit/person? Är ju rätt mycket billigare därnere
|
|
|
|
|
|
|
karlo21 skrev:Hur mycket alkohol kan man ta med sig till Sverige? Hur många liter sprit/person? Är ju rätt mycket billigare därnere Det finns inga direkta regler som säger hur mycket du får föra in från ett annat EU-land så länge du är över 20 år, spriten tas in av dig själv samt ska drickas av dig själv eller av din familj. Tullverket: Alkohol från ett annat EU-land.Dock är det ju alltid skönt att få en siffra i alla fall och det finns vissa riktlinjer som ibland används: 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl.Tullverket: Riktlinjer och referensnivåer
|
|
|
|
|
|
|
Vi brukar bila ner till tyskland genom helsingborg-helsingör färjan. sen äker man igenom danmark och tar en färja från puttgarden -rostock som tar ca. 40 min. Sedan följer ni Lübeck -hamburg -hannover. Dock åker vi från småland, det är det billigaste sättet ta sig till tyskland.
|
|
|
|
|
|
|
Skall ni övernatta längs vägen i Tyskland så föreslår jag att ni inte satsar på de dyra motellen/hotellen alldeles med autobahn. UTan att ni istället tar er en lite längre bit in där det finns byar och småstäder som oftast har hotell, pensionat och gasthöfe.
Dessa är oftast mycket mysigare och billigare...
Det tipsar jag om på eran resa..
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.