Hej!
Till sommaren skall jag och två tjejkompisar (vi är alla 21 år gamla) bege oss ut och luffa runt i Europa. Vi vill (så klart) hinna med så mycket som möjligt på 3-4 veckor; gärna så billigt som möjligt!
Vi tänker oss en rutt i klass med denna:
Luleå-Stockholm-Malmö
Köpenhamn
Berlin
Hamburg
Amsterdam
Paris
Zürich
Venedig
Wien
Belgrad
Aten
Alexandria-Kairo
Vi tänker oss alltså att det är möjligt att åka båt över från Grekland till Egypten; inte säkert på att detta funkar i praktiken dock, någon som vet?
Vad tror ni om denna resrutt? Är den lite väl ambitiös för 3-4 veckor? Något resmål man bör skippa för att slippa toppa budgeten? Kan tänka mig att Venedig är rätt dyrt, men det måste väl finnas backpacker hostels där med?
Klarar vi oss med 12.000:-/var inkl. resa, logi, mat och nöjen? Vi vill se mycket, men inte nödvändigtvis slösa mycket på mat eller shopping och vi klarar oss med vandrarhem. Vi har även kontakter lite runt om i Europa som vi tänkt utnyttja för logi, samt att vi funderar på att använda oss av CouchSurfing (någon som provat, förresten?)
Berätta gärna om egna tågluffarupplevelser; vad gjorde ni/resrutt/budget/vad får inte missas?
Om jag missat någon viktig detalj, påpeka det gärna!