Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Är Egypten så jobbigt som alla säger?
nati Offline
#1 skrivet : den 25 oktober 2010 19:10:24
Gick med: 2010-10-14

Hej!

Egypten ska ju tydligen vara ett härligt resmål så här på senhösten, med härligt klimat och inte allt för lång resväg från Sverige, men jag har hört att människorna i Egypten ska vara så jobbiga framförallt mot västerländska kvinnor och för att inte tala om gatuförsäljarna som tydligen ska vara otroligt påflugna.

Vad har ni för uppfattning av Egypten? Kan man åka dit och koppla av eller är det mest stressande pga de jobbiga försäljarna mfl?
Var i Egypten är bäst att åka om man är ute efter sol och bad?
resebenny Offline
#2 skrivet : den 26 oktober 2010 14:10:30

Jag tror att den här frågan redan har besvarats någonstans i forumet men vi kan väl göra ett till försök Smile...

Den uppfattningen jag har är att det har blivit bättre.. Med det menar jag framför allt beteendet till kvinnorna som är på besök, jag är ingen kvinna själv Smile men har rest i sällskap med kvinnor till Egypten.. De har känt sig lite uttittade och kanske illa till mods, men det var för flera år sedan.. Nu på senare år skall det enligt utsago har blivit bättre..

Försäljare kan vara riktigt griniga men de kan de vara i alla delar av världen, framför allt om man inte är ute efter att köpa. Men få kolla omkring är det klart att man skall få...

Jag tycker helt klart att man inte ska vara rädd att åka dit som kvinna, bara man beter sig bra så skall de respektera en.. vad säger ni andra?
anella Offline
#3 skrivet : den 26 oktober 2010 20:32:52

Mina vänninor åkte dit i mars och hade en del historier att berätta om alla män som ville köpa dem för si och så många kameler. Jag vet inte om det är kulturen i sig men männen är väldigt påflugna och flörtar lätt med alla, även med gifta kvinnor som reser med sina män.
Fast det gav mina tjejer bra självförtroende, visste vill man bli uppvaktad av någon då och då =)
Lydia Offline
#4 skrivet : den 27 oktober 2010 10:09:08
Gick med: 2010-10-05

Det är väldigt lätt att bli magsjuk i Egypten, men ska man åka till Afrika får man vara beredd på det. Annars är Egypten ett otroligt sevärt land där man kan uppleva mycket. Så jag håller inte alls med om att det är ett jobbigt land!
QueenSara Offline
#5 skrivet : den 27 oktober 2010 11:40:22
Gick med: 2010-10-16

Jag har varit i Egypten mycket och även rest runt och bott där själv som tjej. Jag ska inte förneka att man inte får diverse "beautiful-fraser" kastade över sig när man går på gatan, men sånt där kan man väl bara ignorera? Ofta säger de faktiskt fraser på arabiska, så det är inte ens så att man blir speciellt störd om man inte kan det, kan jag tänka. Som vanligt ska man så klart ta seden dit man kommer och försöka beakta att de har en annan kultur och tradition; vill man inte ha uppmärksamhet går man därför inte i kort kjol, shorts eller urringade linnen, det är ju bara så det är. Du märker dock en märkbar skillnad så fort du vandrar runt på stan med en man; men även här finns skillnader mellan arabiska män och europeiska; där de senare inte inger så mycket respekt och därför kan ni få leva med ord som; "How many camles for your beautiful wife, sir? She your wife or daughter, she beautiful!"

Kort sagt beror väl på hur störd man blir, jag personligen har alltid haft lätt för att ignorera sådant i min omgivning jag inte vill veta av, så det brukar inte vara några problem Wink Vad gäller försäljare; yes, de kommer försöka få dig att köpa till varje pris, men varför reser man utomlands om inte för charmen med en annan kultur, ett annat beteende.

Det varierar ju också mellan olika orter. Vill du "ta det lugnt och vila ut"har jag hört att Dahab är bra, inte allt för överturistigt (och således inte allt för många försäljare). Annars är Sharm El Sheikh ett riktigt fint sol- och badställe, men räkna med ryssinvasion.

Fråga gärna om du undrar något mer, Egypten är lite av mitt speciallandWink
resebenny Offline
#6 skrivet : den 27 oktober 2010 13:08:44

Borde kvinnor ta illa vid sig av sådant?
Ta t.ex. Thailand där män blir överösta med kommentarer som "Lovely man" , Love u long time!" " How much how much"..

Men jag förstår hela resonemanget dock.. Som jag skrev tidigare så var det lite fula ord osv när vi var i Egypten för ett par år sedan.. Jag vet som sagt inte hur det är nu ..

Vad har nu för uppfattningar om hur kvinnosynen är nu, antar att den i sig inte har flörändras så mkt men tänkte på att det blir allt vanliga mer kvinnor som besöker egypten och män osv och att de kanske skulle bli mer vana med det och därför inte vara så intresserade?!

Mot magsjuka kan Dukoral hjälpa! Inte heltäckande skydd dock..

bitte0007 Offline
#7 skrivet : den 31 oktober 2010 19:36:20
Gick med: 2010-10-04

Kan absolut rekomendera egypten
ingmar27 Offline
#8 skrivet : den 2 november 2010 23:37:08
Gick med: 2010-10-06

Åk till Egypten och njut av det fantastiska landet, och bara ignorera alla försäljare och/eller inviter totalt, alternativ när du frågar "where are you from" - svara nåt väldigt mysko land och gå sen bara vidare. Undvik ögonkontakt, och har du sällskap är det bara att prata med varandra och inte ge dem någon ögonkontakt så tröttnar de. Lycka till, och trevlig resa! ;-)

Baklava1 Offline
#9 skrivet : den 3 november 2010 14:03:41
Gick med: 2010-10-05

Egypten har en helt annan kultur än västerländska länder. Så är det med nästan alla länder i mellanöstern/arabländerna/Turkiet. Det är väldigt svårt för dem att ta ett nej, haha "nej" existerar inte ens bland dessa försäljare!

Har själv vart med om påflugna försäljare men ignorera dessa eller snacka på ex svenska så fattar ju dom inte, förhoppningsvis så lämnar dom er ifred då.
ingmar27 Offline
#10 skrivet : den 3 november 2010 20:05:54
Gick med: 2010-10-06

Ja, oroa er inte för påstridiga försäljare. Dock väldigt viktigt att ha koll på plånbok och kamera, så att de inte försvinner i "villervallan" - men så är det ju överallt, inte bara Egypten.
Citruz Offline
#11 skrivet : den 4 november 2010 15:21:39
Gick med: 2010-10-24

En vän till mig var där förra året och de tyckte att det var ett underbart land men att de samtidigt kände sig väldigt begränsade. De fick inte lov att gå utanför hotellet utan säkerhetsvakter som följde med dem överallt för att skydda dem från befolkningen. Jag minns inte om det var någon speciell händelse till varför säkerheten var så hög eller om det bara var allmänt att det var så där de var i Egypten. I vilket fall så tycker jag att det låter väldigt omständigt att alltid ha någon med sig och inte kunna röra sig fritt utan att vara rädd för sitt eget välbefinnande. Så jag hade nog tänkt både en och två gånger innan jag åkte till Egypten. Tyvärr. För jag hade väldigt gärna åkt dit och kollat på pyramiderna innan det är försent.
Viktor Offline
#12 skrivet : den 6 november 2010 13:23:14
Gick med: 2010-10-26

Jag tycker att det är väldigt jobbigt att befinna sig i Egypten, det är mycket påflugna gatuförsäljare och mycket objektifering av västerlänska kvinnor. Vilket är synd för annars är Egypten ett väldigt fint och sevärt land att besöka
thereze1 Offline
#13 skrivet : den 1 december 2010 12:28:30
Gick med: 2010-10-19

Jag var i Hurgahda, det kan jag verkligen rekomendera! Det finns många bra all inclusive hotell, å de flesta hotell har oftast pool o egen strand. Då finns det inga strandförsäljare. Det kanske är turistigt, men det är verkligen semester. O god mat, kanske inte så bra drinkar eftersom Egypten inte är en alkohol land. Första gången åkte jag med en tjejkompis, det funkade jättebra, o fick perfekt service. Letade efter en smyckesbutik, o då var det en man som jobbade i en annan butik som följde med oss för att visa vart butiken låg. Perfekt =)
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)