Jag har varit i Egypten mycket och även rest runt och bott där själv som tjej. Jag ska inte förneka att man inte får diverse "beautiful-fraser" kastade över sig när man går på gatan, men sånt där kan man väl bara ignorera? Ofta säger de faktiskt fraser på arabiska, så det är inte ens så att man blir speciellt störd om man inte kan det, kan jag tänka. Som vanligt ska man så klart ta seden dit man kommer och försöka beakta att de har en annan kultur och tradition; vill man inte ha uppmärksamhet går man därför inte i kort kjol, shorts eller urringade linnen, det är ju bara så det är. Du märker dock en märkbar skillnad så fort du vandrar runt på stan med en man; men även här finns skillnader mellan arabiska män och europeiska; där de senare inte inger så mycket respekt och därför kan ni få leva med ord som; "How many camles for your beautiful wife, sir? She your wife or daughter, she beautiful!"
Kort sagt beror väl på hur störd man blir, jag personligen har alltid haft lätt för att ignorera sådant i min omgivning jag inte vill veta av, så det brukar inte vara några problem

Vad gäller försäljare; yes, de kommer försöka få dig att köpa till varje pris, men varför reser man utomlands om inte för charmen med en annan kultur, ett annat beteende.
Det varierar ju också mellan olika orter. Vill du "ta det lugnt och vila ut"har jag hört att Dahab är bra, inte allt för överturistigt (och således inte allt för många försäljare). Annars är Sharm El Sheikh ett riktigt fint sol- och badställe, men räkna med ryssinvasion.
Fråga gärna om du undrar något mer, Egypten är lite av mitt specialland