Användarnamn: Lösenord:    
Markera som favorit
Brasilien
blaze Offline
#1 skrivet : den 28 juli 2006 20:57:38
Gick med: 2006-07-28

Tjena tänkte att jag skulle åka til brasilien nästa höst/vinter och tänkte kolla om det är någon som varit där och kan berätta lite fördelar nackdelar med det...aja tack på förhand
cpgrisen Offline
#2 skrivet : den 4 oktober 2010 09:37:39
Gick med: 2010-10-04

Är det dyrt att åka till brasilien? kan man åka charter dit?
maria_pahl Offline
#3 skrivet : den 4 oktober 2010 15:44:57

Jag är också lite sugen på Brasilien men det jag mest är rädd för är brottsligheten, har hört att det är lätt att man blir rånad osv. För det skulle ju verkligen förstöra semestern!
Scout Offline
#4 skrivet : den 4 oktober 2010 18:14:10

Vad gäller brottsligheten kommer man väldigt långt bara genom att vara sk. "street smart". Genom att röra sig i grupp, inte i de oroligaste delarna av staden, och hålla sig till de trafikerade gatorna eller på hotellet under mörkrets timmar klarar man sig väldigt bra.

Det är också ett tips att inte bära på för mycket värdesaker, framförallt inte synliga. Smycken kan lämnas hemma om man är orolig och inte vill riskera något.

Har upplevt samma oro innan resor till Nairobi, Kenya som också fått smeknamnet "Nairobbery" för den höga brottsligheten. Där har jag dock varit ute såväl kvällstid, som i "fel" delar av staden utan att ha upplevt något hot. Om man inte ser rädd och orolig ut, utan beter sig som att man varit på platsen en längre tid brukar man klara sig väldigt bra. Smile
lilinx3 Offline
#5 skrivet : den 5 oktober 2010 14:45:00

Har varit i Brasilien, och ja där är en del brottslighet.. Tänk dock på att det är säkrare att vistas i centrum där det finns mycket folk (se dock upp för ficktjuvar, det finns många). Och undvik ghettona som heter Favela, där kan man bli dödad också om man har något fint på sig. Kör du bil, glöm inte att låsa bildörren medan du kör så att de inte öppnar och drar ut dig.
tacoman Offline
#6 skrivet : den 7 oktober 2010 16:18:03
Gick med: 2010-10-07

Jag har planer på Mexico och centralamerika ist för Brazil osv...

Mestadels på grund av att jag har hört så mkt negativt om Brazil..
Hur säker är man egentligen på gator och torg?

Vart bör man åka i Brazil? förslag
hejpadig Offline
#7 skrivet : den 18 oktober 2010 20:22:50
Gick med: 2010-10-18

Jag tycker absolut inte att man bör undvika Brasilien pga kriminaliteten. Det är ett helt fantastiskt land, och som föregående skribent säger gäller det mest att vara street smart. Jag har aldrig känt mig särskilt orolig när jag har varit där. Jag kan rekommendera en mängd olika platser - Rio, Floripa, Ilha Grande, Buzios, Salvador, Recife, Fortaleza, Natal, Maceio - alla helt underbara på sitt sätt. Finns så mycket att se. När jag har rest till Brasilien har jag tyckt att boendet varit väldigt viktigt, förstås beroende på vilken sorts resa man är ute på. Men senast jag var på semester med några vänner i Florianopolis bodde vi i en helt fantastisk lägenhet, som vi hyrde genom www.oasiscollections.com, de har även lägenheter i Rio. Jag kan rekommenderar Floripa om man vill till idylliska stränder samt vill åt en tryggare känsla. Där hittade vi också en väldigt mysig restaurang som blev välbesökt av oss (http://www.dacampora.com.br) men en mycket erfaren kock. Även Fortaleza är perfekt för att bara sola, shoppa, festa och uppleva den brasilanska kulturen. Där kan jag rekommendera en bar som heter Pirata (http://www.pirata.com.br/). Hursomhaver, jag ska inte bli långrandig, dessa var bara ett fåtal av massvis av ställen att rekommendera i Brasilien. Landet har mycket att erbjuda och bör inte missas på grund av rädsla.

Trevlig resa!
Användare som läser tråden
Gäst
Markera som favorit
Gå till  
Du kan inte skapa nya trådar i detta forum.
Du kan inte svara på trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum.
Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)